3. Werk en Inkomen

"De SP is niet tegen rijkdom, de SP is tegen armoede."

Amstelveen is een economisch sterke gemeente. Ondernemers krijgen alle ruimte om te ondernemen. Ook de SP is daar voor. Maar ondernemen doen we met zijn allen. En wie deelneemt aan hetzelfde spel maakt ook aanspraak op dezelfde spelregels. Winst en het behoud van werkgelegenheid gaan hand in hand. Iemand met een baan moet voldoende verdienen om in zijn levensonderhoud te kunnen voorzien.

Werken moet lonen

In de voorbije jaren hebben we gezien dat de economie groeit en de dividenduitkeringen 10 keer harder stegen dan de lonen. Niet iedereen profiteert dus van een groeiende economie. In ieder economieboek wordt uitgelegd dat als een economie aantrekt er schaarste kan ontstaan. Een grote vraag naar goederen, diensten en/of personeel zorgt dat prijzen en dus ook de lonen stijgen. Echter, middels allerlei nieuwe soorten arbeidsoveréénkomsten zien we dat de werknemer niet altijd meeprofiteert van de economische mogelijkheden.

Slimme’ constructies of arbeidsoveréénkomsten maken dat veel werknemers steeds meer arbeidszekerheid inleveren doordat zij verleid worden met (tijdelijk) hogere beloningen. Die hogere beloningen gaan vaak gepaard met het inleveren van economische zekerheden. De SP is bezorgd over de vraag in hoeverre mensen die ‘vrijwillige’ arbeidsoveréénkomsten ook vrijwillig op zich nemen. Vaak hebben mensen in bepaalde beroepen geen andere keuze omdat het aanbod van arbeidsoveréén-komsten in de hele sector hetzelfde is. Zo ontstaat er voor een steeds grotere groep werkenden een steeds onzekerder arbeidsklimaat, ondanks dat er vaak een krapte op die arbeidsmarkt is.

14 Euro

De SP wil een verlaging van de lasten op arbeid voor iedereen tot en met een modaal inkomen. Het minimumloon wordt verhoogt naar 14 euro per uur. Het minimum jeugdloon vanaf 18 jaar schaffen we af, zodat ook de jongeren een gelijk loon krijgen voor gelijk werk.

Vaste contract als norm

De SP vindt dat een vast contract de norm moeten worden om mensen meer bestaanszekerheid te bieden. De SP is niet tegen flexwerk, maar waakt ervoor dat dit de standaard dreigt te worden. De SP wil flexwerk differentiëren. Dat wil zeggen, sta het toe in de sectoren waar mensen er bewust voor kiezen en maak het onaantrekkelijker daar waar mensen meer zekerheid wensen. De SP signaleert dat de werking van vraag en aanbod teveel in het voordeel van de werkgever uitvalt en wil dat bijsturen. Niemand mag gedwongen worden zzp’er te worden.

Circulaire economie niet alleen voor grondstoffen

Amstelveen zet in op een circulaire economie. Een gesloten kringloopsysteem waarin zo min mogelijk ‘grondstoffen’ verloren gaan. De SP ziet om die reden de werknemer als een grondstof. Om van een werknemer zo min mogelijk verloren te laten gaan is het van belang om zorgvuldig met hem of haar om te gaan. Goed werkgeverschap hoort daarbij. Net zoals goed werknemerschap. Zuinig met grondstoffen en werknemers omgaan lijdt niet alleen tot een duurzame samenleving, maar ook tot een tevreden samenleving waarvan uiteindelijk beide partijen optimaal profiteren.

Het Werkplein is het uitzendbureau van de gemeente zelf. De SP vindt de manier waarop er met werkzoekenden wordt omgegaan zeer bedroevend en soms is de behandeling ronduit onmenselijk. Dit moet veranderen. De SP is voor het terugbrengen van de menselijke maat in begeleiding naar werk. Ieder mens is anders en ieder mens verdient maatwerk. De SP is erop tegen dat mensen onder het minimumloon aan het werk gezet worden onder vaak slechte werkomstandigheden. Het begrip uitbuiting ligt op de loer.

Investeren in werkgelegenheid

Kent u onze slogan nog? “Echte Inspraak, Echte Kansen” Precies. Waar het om werkgelegenheid gaat zet de SP in op echte banen met echte kansen. Juist nu er krapte op de arbeidsmarkt ontstaat als gevolg van de herstellende economie, wil de SP dat daar geen misbruik van wordt gemaakt. Verreweg de meeste werkzoekenden vinden op eigen kracht een baan. Maar die zelfredzaamheid is niet vanzelfsprekend. Er is een groep die wat steun nodig heeft om aan het werk te komen. Mensen met iets minder kansen op de arbeidsmarkt moeten verzekerd kunnen zijn dat er geen misbruik van hen wordt gemaakt. De SP houdt dat zo goed mogelijk in de gaten en stelt misstanden aan de kaak. Verspilling van menselijke inzet is zonde....

Mensen straffen omdat ze de absurde regels van een ineffectief re-integratiebedrijf niet vlekkeloos volgen is momenteel belangrijker dan mensen belonen voor goed gedrag. De SP kiest hier voor het bieden van echte kansen op langere termijn door scholing en ondersteuning in plaats van op korte termijn banen onder cao-loon aanbieden zonder uitzicht op vast werk.

Informatie verstrekken

De arbeidsmoraal in Amstelveen is hoog. In Amstelveen wonen veel mensen met een goed inkomen. Dat inkomen wordt verworven met de capaciteiten die men bezit en/of heeft eigen gemaakt. Het mag duidelijk zijn, de SP komt op voor iedereen, maar in het bijzonder voor diegenen die harder moet lopen om aan de heersende norm te voldoen.

De SP is van mening dat de informatie in eenvoudige taal en goed toegankelijk te vinden moet zijn op de website met de voorzieningen voor minima. Kansen bieden in de vorm van het verkrijgen van een betaalde baan is meer dan alleen een sollicitatiebrief schrijven. Ook hier zie je een groot onderscheid in het wel of niet kunnen deelnemen aan het arbeidsproces. De SP is van mening dat iedereen dezelfde kansen op werk moet hebben. Diezelfde kansen voor iedereen bieden betekent kansenongelijkheid tussen mensen zoveel mogelijk wegnemen. De SP ziet dat die kansenongelijkheid mede veroorzaakt wordt door het niet optimaal te beschikking stellen van informatie aan de burger. Om kansenongelijkheid te minimaliseren is het van groot belang om als gemeente de juiste informatie te verstrekken. Duidelijk en toegankelijk. De SP is kritisch op de informatie die de gemeente geeft.

Een gemeente die hoge eisen aan haar inwoners stelt, dient die ook aan zichzelf te stellen.

Armoedebestrijding

Hoewel Amstelveen een welvarende gemeente is zien we ook in onze stad gezinnen die in armoede leven. De bestuurders zeggen trots dat er ‘maar’ 1200 gezinnen met een bijstandsuitkering zijn. Hiervan is 18% alleenstaande ouder. Dat is boven het nationale gemiddelde. Maar dat zijn niet de enigen die moeite hebben om rond te komen. Er zijn in onze gemeente ook mensen met een WW-uitkering, een arbeidsongeschiktheidsuitkering of een Wajong-uitkering.

Alles bij elkaar zijn er ruim 5000 mensen die van een uitkering rond moeten komen. Veel van deze mensen hebben bijkomende problemen zoals schulden of huisvestingsproblemen. Het is een bekend verschijnsel dat mensen met financiële zorgen veel stress ervaren. En dan zijn daar nog de werkende armen. Mensen die niet aankloppen bij instanties, maar met een inkomen op bijstandsniveau of daaronder. Het is niet bekend om hoeveel mensen dit gaat.

De SP staat voor actieve armoedebestrijding. Als SP blijven we doorgaan met aandacht hiervoor te vragen. De SP heeft vanuit haar eigen SP Hulpdienst hele slechte ervaringen met het Werkplein van de gemeente. In Amstelveen is het vrijwel onmogelijk direct bijstand aan te vragen. Onder het motto 'werk boven uitkering' worden fundamentele rechten aangetast. De SP wil dat mensen niet gedwongen worden om te verhuizen voor werk elders. De gemeente moet in staat zijn voldoende werkgelegenheid te bieden voor haar inwoners.

De SP wil:

• Werken moet lonen

• Investeren in werkgelegenheid

• Kansen bieden is informatie geven

• Begeleiding naar vast werk

Kinderen in armoede

Kinderen in armoede kunnen niet dezelfde dingen doen als hun leeftijdgenoten. Lid zijn van een sportclub is duur en de gemeentelijke tegemoetkoming in de kosten is te laag. De Amstelveenpas is uitbesteed aan een commerciële partij en minimagezinnen kunnen er vrijwel niets mee. Ze lopen het risico op uitsluiting. Omdat kinderen in armoede vaak ongezond leven moeten zij onze speciale aandacht krijgen. Armoede en ongelijkheid leiden tot leefbaarheidsproblemen en tot verschillen en segregatie op het gebied van wonen. Zelfs onder spelende kinderen is er sprake van segregatie. Kinderen van laagopgeleide migranten en kinderen met ouders met hoge inkomens komen elkaar bijna niet tegen.

Als kinderen van armere gezinnen al naar een club gaan, dan is dat vaak in het buurthuis of op school. Kinderen uit gezinnen met meer geld gaan naar de sportclub of naar muziekles buiten de buurt.

Buitenspelen moet daarom worden gestimuleerd en gefaciliteerd. In ieder geval moet 3% van de nieuw te bouwen wijken een speelbestemming krijgen. Sportcoaches worden wekelijks gratis ingezet in de zwakke wijken waar de meeste minimagezinnen wonen.

De SP wil:

• Investeren in de zwakke wijken waar veel gezinnen in armoede leven, onder andere door de aanleg van avontuurlijke speeltuinen met milieuvriendelijke speeltoestellen

• De bestaande minimavoorzieningen beter communiceren naar álle Amstelveners, dus ook de mensen die nog niet worden bereikt. Via een duidelijke folder en op de website van de gemeente

• Verhoging van de tegemoetkoming voor sport- en cultuur activiteiten naar € 450,- per kind per jaar. Deze tegemoetkoming ook aan volwassenen beschikbaar stellen

• Een nieuwe Amstelveenpas, waarmee minimagezinnen voor € 1,- naar de bioscoop kunnen, gratis naar het zwembad kunnen, theatervoorstellingen kunnen bijwonen en/of die substantiële kortingen geeft op goederen en diensten