h
Inleiding

2. Zorg en Welzijn

Zorg voor ouderen

De gemeente Amstelveen telt zo’n kleine 18.000 mensen van 65 jaar en ouder. Het merendeel van de ouderen woont zelfstandig zonder problemen. Maar ouderen die ziek worden en hulp nodig hebben moeten van de thuiszorg op aan kunnen. De thuiszorg in Amstelveen is ondergebracht bij verschillende organisaties die stuk voor stuk te kampen hebben met een personeelstekort. De zorg voor de ouderen heeft hieronder te lijden.

De meest gehoorde klacht van ouderen over het zorgpersoneel is dat ze steeds weer nieuwe gezichten zien. Het is niet fijn om elke keer door iemand anders te worden gewassen. De SP ziet dat er een groot verloop is onder het zorgpersoneel, vanwege de hoge werkdruk en het lage salaris. Zorgorganisaties behoren er zorg voor te dragen dat personeel dat bij de mensen thuis komt vertrouwde gezichten zijn.

Ouderen hebben hun hele leven belasting betaald, maar op het moment dat zij zorg nodig hebben worden zij geconfronteerd met een falend zorgsysteem. De gemeente Amstelveen heeft de zorgaanbieders gecontracteerd via een aanbestedingsprocedure. De SP is van mening dat dit een foute manier van zorg inkopen is, uitgaande van de marktwerking. Maar winst hoort niet thuis in de zorg. Wij kiezen bij zorg en welzijn niet voor aanbesteding en concurrentie, maar voor langdurige subsidierelaties en samenwerking. Met een gemeentelijke thuiszorgorganisatie kan iedereen de garantie krijgen van voldoende zorg en ondersteuning en zijn zorg- en hulp verleners verzekerd van een betrouwbare werkgever. De gemeente doet geen zaken met zorgaanbieders die slecht omgaan met hun medewerkers en waarbij de top zich verrijkt.

We willen Zorgbuurthuizen. De gemeente zet zich in om samen met woningcorporaties en zorgaanbieders kleinschalige woonvormen op te zetten, toegankelijk voor ouderen, of die nu rijk zijn of armer. In deze Zorgbuurthuizen kunnen ouderen terecht die veel zorg nodig hebben, maar ook voor beperkte zorg. Tevens heeft het Zorgbuurthuis een buurtfunctie. Ouderen kunnen er terecht voor een gezamenlijke maaltijd en voor activiteiten en sociaal contact. Deze Zorgbuurthuizen moeten er komen naast de bestaande buurthuizen die gebruikt horen te worden door álle buurtbewoners als ontmoetingsplek en als plek waar zij activiteiten kunnen organiseren.

De SP wil:

  • Stoppen met aanbesteden in de zorgsector

  • Een gemeentelijke thuiszorg organisatie

  • Kleinschalige zorgbuurthuizen in de wijken waar ouderen wonen en ouderen uit de wijk terecht kunnen voor dagbesteding, samen eten en andere activiteiten

  • Investeren in zorgmedewerkers door hun een goede opleiding te bieden en zodoende de kwaliteit van de zorg te verbeteren

  • Aanbieden van hulp bij het huishouden in combinatie met wijkverpleging door dezelfde zorgverlener

  • Betere dienstverlening door het WMO-loket (Amstelveenloket), onder andere door eenvoudiger aanvraagprocedures en een snellere afhandeling van de aanvragen

Zorg voor de jeugd

Steeds meer kinderen en jongeren hebben jeugdzorg nodig. Tijdens de coronapandemie werd dit pijnlijk zichtbaar. De gemeente Amstelveen, die sinds 2015 verantwoordelijk is voor de jeugdzorg, ziet de kosten almaar stijgen. Het afgelopen jaar waren er in Amstelveen maar liefst 2000 kinderen die op enige wijze jeugdhulp nodig hadden. Met name het aantal kinderen dat te maken kreeg met jeugdreclassering is met 71% gestegen van 25 in 2015 naar 35 eind 2020. Ook zien we een stijging van het aantal kinderen dat aangewezen is op jeugdhulp. De hulpverleningstrajecten in Amstelveen zijn langer dan de gemiddelde trajecten in Nederland. Wat zegt dit over Amstelveen?

De huidige bestuurders doen voorkomen dat Amstelveen een welvarende stad is waar weinig mensen problemen hebben. Maar de cijfers over de toegenomen jeugdhulpverlening spreken dat tegen. De SP heeft de afgelopen tijd met jongeren en jeugdhulpverleners gesproken. Wat iedere keer naar voren komt is dat er te weinig innovatie op het gebied van de jeugdhulp is. Het maakt dus eigenlijk niets uit of de rijksoverheid of de gemeente verantwoordelijk is voor de jeugdzorg. Er zijn nog steeds falende instanties zoals jeugdbescherming die niet worden gecontroleerd of ter verantwoording worden geroepen.

Dus er zal in de eerste plaats een toezichthouder moeten zijn binnen de jeugdzorg. In de Jeugdwet staat dat rapportages en feiten volledig en naar waarheid moeten worden aangevoerd. Dit moet worden getoetst door een onafhankelijke toezichthouder. De gemeente is immers verantwoordelijk voor de uitvoering van de Jeugdwet. Als instanties zoals jeugdbescherming hun werk goed doen zal dit leiden tot minder uithuisplaatsingen en minder zware hulpverleningstrajecten.

In de jeugdzorg wordt nog té weinig gebruik gemaakt van onafhankelijke cliëntondersteuning. De SP is voor de inzet van gespecialiseerde ondersteuners die meegaan naar alle afspraken. Burgers zitten met name als zij te maken krijgen met jeugdzorg in een machteloze positie en moeten hierbij kunnen rekenen op ondersteuning.

De SP wil:

  • Dat wethouders gaan praten met medewerkers, jongeren en hun ouders om te horen wat nodig is in de jeugdzorg in plaats van met hun politieke collega’s

  • Meer professionele cliëntondersteuning van gezinnen die jeugdzorg nodig hebben

  • Veilige jeugdzorg, controle op het waarheidsgehalte van rapportages en feiten, en gemeentelijke uitgaven zijn zaken waar een onafhankelijke toezichthouder voor wordt ingesteld

  • Ingewikkelde specialistische jeugdzorg gaat terug naar de Rijksoverheid

Mantelzorg

Het bieden van mantelzorg is iets waar zo langzamerhand iedereen vroeg of laat mee te maken krijgt. In 2020 kent Amstelveen 11% van het totale aantal inwoners van 18 jaar en ouder die mantelzorger is. Daarvan is 14% overbelast. En dan hebben we het nog niet eens over de jonge mantelzorgers tussen 12 en 18 jaar.

De gemeente Amstelveen heeft een onduidelijk beleid als het gaat om de mantelzorg. Zo wordt er onterecht van uitgegaan dat vooral ouderen mantelzorg krijgen die door hun volwassen kinderen moet worden geboden. Er is een onduidelijk beeld van de mantelzorg die door kinderen en jongvolwassenen wordt geboden aan gezinsleden. Mantelzorgers moeten vaak ten koste van hun betaalde werk, school of studie hun ouders of gezinsleden verzorgen en raken hierdoor overbelast. Het is de taak van de gemeente om hiervoor oog te hebben en indien nodig een persoonsgebonden budget toe te kennen voor diegenen die fulltime iemand verzorgen.

De SP vindt daarom dat er goed beleid moet komen waarin duidelijk wordt waar de grens ligt tussen mantelzorg en fulltime zorg met een persoonsgebonden budget (PGB). Tevens moet de grens worden aangegeven tussen mantelzorg en gebruikelijke zorg. Met name ouders die mantelzorg geven aan hun gehandicapte kinderen krijgen nu te horen dat dit gebruikelijke zorg zou zijn.

Respijtzorg moet worden geboden aan mantelzorgers van zowel ouderen als jonge gehandicapte kinderen. Jonge mantelzorgers hebben meer nodig dan een contactpersoon om mee te chatten. Zij hebben behoefte om elkaar te ontmoeten en dus niet alleen digitaal. En ook om samen ook leuke dingen te doen om even uit de zorgsfeer van thuis te komen.

De SP wil:

  • Investeren in meer respijtzorg voor álle mantelzorgers, dus ook voor mantelzorgers van gehandicapte gezinsleden

  • Jonge mantelzorgers meer ‘ontzorgen’ door ze met elkaar in contact te brengen en leuke dingen met ze te doen

  • Loket van het mantelzorgsteunpunt in het raadhuis

  • PGB's verstrekken aan fulltime mantelzorgers

Welzijn

Welzijn wordt vaak in één adem genoemd met zorg. Een wijdverbreid credo is dat als het goed zit met het welzijn van mensen er minder zorg nodig is. De SP is van mening dat om het welzijn van mensen te bewerkstelligen het belangrijk is dat er in de eigen wijk voldoende mogelijkheden zijn om elkaar te ontmoeten en samen activiteiten te doen. Wijkcentra zijn daarom onmisbaar.

De ontwikkeling die wij in Amstelveen zien is dat de wijkcentra meer en meer zorgtaken krijgen. Er moet dagopvang worden geregeld voor mensen met een beperking, ouderen die dementeren en mensen met psychische problemen. Volgens het huidige gemeentebestuur moeten mensen elkaar ontmoeten in hun eigen straat of flat. Het gevolg hiervan is dat er een grote versnippering is en nauwelijks nog cursussen en activiteiten in de wijkcentra. Bewoners moeten zelf maar met initiatieven komen. Hierdoor is er een grote ongelijkheid gekomen tussen wijken waar mensen wonen die goed in staat zijn om initiatieven te ontwikkelen en wijken waar niets van de grond komt. Eenvoudig omdat mensen meer ondersteuning nodig hebben. Maar die krijgen ze niet.

Jongerencentra zijn er niet meer. Het excuus hiervoor is dat jongeren elkaar online ontmoeten. Maar er is ook bij jongeren behoefte om elkaar fysiek te ontmoeten om bijvoorbeeld muziek te maken of te gamen. Sporten bij een sportclub kan natuurlijk ook, maar dat moet dan wel betaalbaar zijn.

De SP wil dat álle wijkcentra gebruikt worden waarvoor zij zijn bedoeld. Zorg en dagbesteding hoort thuis in de zorginstellingen. Als het daar niet lukt, dan moet dáár een oplossing voor gevonden worden. Buurtbewoners moeten nu plaatsmaken in de wijkcentra voor mensen die zorg nodig hebben. De SP wil dat buurtbewoners die onvoldoende in staat zijn om in hun wijk activiteiten van de grond te krijgen worden ondersteund door professionals.

De SP wil:

  • In elke wijk een modern, laagdrempelig wijkcentrum waar alle wijkbewoners terecht kunnen

  • Professionele ondersteuning van die groepen mensen die onvoldoende zelfredzaam zijn

  • Stoppen met het belonen van de ‘zelfredzamen’ die zelfstandig alles in hun wijk voor elkaar krijgen (Elsrijk) en starten met investeren in de ‘zwakke’ wijken zoals de Groenelaan en Bankras/ Kostverloren

  • Goede professionele ondersteuning van de vrijwilligers in de wijkcentra

  • Wekelijkse activiteiten voor kinderen in de basisschoolleeftijd en jonge tieners tot 14 jaar

  • Voor bepaalde doelgroepen activiteiten zoals cursussen aanbieden in de wijkcentra

U bent hier