Amstelveen: Erken en bestrijd de armoede en voer ruimhartig de zorgplicht uit

11 maart 2010

Amstelveen: Erken en bestrijd de armoede en voer ruimhartig de zorgplicht uit

Amstelveen - Joep van Erp "De SP is zich als enige partij bewust van het feit dat er armoede bestaat in Amstelveen. Andere partijen ontkennen dit. CDA roept zelfs dat armoede goed is om mensen snel actief te krijgen. Daarom zijn voedsel en kledingbanken niet gewenst volgens deze partij, mensen zouden maar lui worden. Tijdens de campagne kwam de SP met mensen in contact die hun verhaal vertelden." Hieronder het verhaal van een bewoner in Middenhoven:

Vandaag was Joep van Erp bij ons aan de deur geweest om De Tomaat af te geven. Nu heeft hij genoeg te doen en begrijp ik het helemaal. Daarom dat ik het zo even vraag. Hebben jullie nog raamfolders? Wij zitten wel in een woonwijk, maar we wonen op de hoek. Hier komen veel mensen langs en ik zou het fijn vinden als we zo een postertje kunnen helpen. Mijn man en ik zijn beiden rolstoelgebruikers en mijn man is altijd al een echte hart en nieren SP-er, hij heeft mij met de SP-virus besmet XD. Daar was gelukkig ook niet veel voor nodig, want onbewust was ik al een links denker en nu ook een doener. Voor voorlopig heb ik jullie folder die in de bus lag verbouwd. En deze heb ik nu voor het raam hangen.
Bij iedere verkiezing kiezen wij voor SP. Jammer dat we geen lid kunnen worden, want met het leefgeld dat wij krijgen kunnen wij geen euro missen. Zelf kunnen we geen kleren kopen, want we lijden de bolle lijn. Ik heb obesitas [mijn handicap, ik mis een been] en mijn man spina-bifida [open rug.] En daarom zijn er bij de kringlopen geen kledingstukken in onze maat. Dus zit ik 's avonds bij de buis met naald en garen tweede hands kleren te verbouwen naar kleding voor onze buiten maat en smaak. Hierdoor hoeven we nu nog niet naar de voedselbank, gelukkig.

Goed dit is mijn raamfoldertje.

Liefdevolle groetjes D.

Wel, het probleem is het volgende.
Wij hebben onze voertuigen, een handbewogen sportrolstoel, een elektrische rolstoel en een scooter mobiel, mee kunnen nemen van onze vorige woonplaats. Daar stonden ze onder de verzorging van Welzorg, hier is dat Beenhakker. Dat bleek in den beginnen een probleem te zijn, maar de heer Snel wist daar een mooie oplossing voor. Waardoor dat wij de overbrugging konden maken naar een ander vervoersmiddel dat onder het juiste contract staat. Nu berijden wij wel de juiste vervoersmiddelen, onder het juiste contract ook nog. Maar niemand wilt nu nog de oude vervoersmiddelen ophalen, dus staan ze een beetje achter in onze tuin weg te rotten. En dat vinden wij asociaal.

Wat is er nu gebeurd.
De heer Snel had met Welzorg Buitenvelderd (die was het dichts bij) geregeld dat wij daar ons onderhoud konden krijgen voor onze vervoersmiddelen van het zuiden. Dat was iedere keer als wij hulp nodig hadden een crime, omdat je dan constant door dezelfde lijdensweg moest en dus wel eens drie keer moest bellen, voordat je iemand had die wel de moeite wilde doen, om in de computer te kijken of ons verhaal wel klopte. De heer Snel vertelde ons toen, dat hij een speciaal dossier had aangemaakt hiervoor om te zorgen dat de gemeente de huur kon betalen, totdat de voertuigen terug konden opgehaald. En daar zit nu de kink in de kabel. Wij zitten zo vol van hulpverleners die maar niet willen helpen, dat wij toen zelfs telefoonangst hadden. Nu is dat aardig aan het slijten, maar de postangst zit zo hoog dat dat nog een probleem is. Gelukkig krijgen wij daar hulp/begeleiding voor. Even terug. Wij konden dus niet bellen naar het zuiden. En belden naar de welzorg in Buitenvelderd. Die konden niets voor ons betekenen en we moesten de gemeente daar voor bellen. Dus bellen we de gemeente. Die bleven volhouden dat wij Beenhakker moesten bellen, waar de vervoersmiddelen niet vandaan kwamen. Die verwezen ons naar de gemeente terug, die ons vervolgens weer naar Buitenvelderd stuurden. Als wij de gemeente vertelden dat zij een dossier hebben dat zij de huur betaalden, dan was dat niet het geval. Zelfs de heer Snel verteld ons nu dat dat niet klopt. En nu zijn we zover dat iedereen het weet en niemand doet er wat aan. En wij worden psychisch zieker van het idee om naar onze vorige gemeente te moeten bellen om deze oude vervoersmiddelen op te halen.

Wij weten nu dus echt niet meer na iets van vier en half jaar waar wij nu aan de bel moeten trekken om die vervoersmiddelen uit de tuin te krijgen. Ik heb al eens gedacht om ze in de voortuin te plaatsen met een bordje, De gemeente laat mij in de kou staan terwijl ze wel nog steeds mijn huur betalen! Mijn goed fatsoen heeft mij tegen gehouden.

Joep van Erp: "Uit dit verhaal blijkt dat de hulp die de gemeente aanbied niet efficiƫnt is en niet bij de mensen aankomt die deze nodig hebben.
De SP wil dat de gemeente een onafhankelijk centraal meldpunt starten waar mensen terecht kunnen met hun klachten over de uitvoering van de WMO. Dit meldpunt moet de bevoegdheid krijgen daadwerkelijk op te treden om problemen en klachten op te lossen.
Het moet geen doorgeefluik zijn ,zodat de mensen met hun klachten van het kasje naar de muur gestuurd worden.
Ook wil de SP dat de gemeente onderzoekt hoe de firma Beenhakker functioneert."