Verkiezingsprogramma 2018-2022

Lokale democratie en inspraak

onze visie

De SP is van mening dat inwoners maximaal betrokken moeten zijn bij besluiten over hun eigen omgeving.

Als volksvertegenwoordigers zijn we er in eerste instantie voor de inwoners van Amstelveen. Het is belangrijk dat er naast verkiezingen goede mogelijkheden zijn om je stem te laten horen en dat daarbij ook naar die stem geluisterd wordt. In een gemeente zijn er altijd verschillende belangen, tussen verschillende groepen inwoners maar ook tussen inwoners en bedrijven. De taak van de gemeenteraad is om een goede afweging tussen al die belangen te maken. Nu zijn nog te vaak economische en korte termijn belangen leidend. In een goed functionerende lokale democratie zijn de maatschappelijke belangen leidend en de economische belangen ondergeschikt. Dat betekent meer macht naar de inwoners. Dat betekent een zwaardere stem voor inwoners bij het vormgeven van de samenleving, zowel fysiek in de ruimte als in de beleidsregels. Daarbij bestaat er wel  verantwoordelijkheid voor inwoners, want het kan niet zo zijn dat inwoners alleen ja zeggen tegen de lusten en alleen nee tegen de lasten. Daarnaast is een democratie gebaat bij tegenspraak, ook als gemeente moeten we die organiseren.

De SP wil:

• Dat bij elk project dat een grotere impact heeft op een wijk (bv. verbouwing winkelcentrum of komst nieuw bedrijf) bewoners vooraf geïnformeerd worden en dat het voor de initiatiefnemer verplicht wordt om een draagvlakmeting te doen alvorens als gemeente besluiten te nemen over het project. De gemeente heeft daarbij een regietaak en zorgt voor een eerlijk speelveld.

• Dat alle raadsvoorstellen vanuit het college voorzien worden van een advies van de participatieraad die over dat beleidsterrein gaat.

• De wijkplatforms en participatieraden vroegtijdig betrekken bij het
    maken van plannen.

• Dat participatieraden een groot aandeel ervaringsdeskundigen hebben en dat er geselecteerd wordt op bieden van kritische tegenspraak

• Dat Amstelveen een autonome gemeente blijft. Dan pas meewerken met het samenvoegen van de gemeente in onze regio als de bevolking daarmee instemt via een referendum.

• Gemeenschappelijke regelingen alleen aangaan als de raad haar controlerende taken kan blijven uitoefenen.

• Geen bevoegdheid afstaan door samenwerkingscontracten af te sluiten op gebied van onder andere thuiszorg en jeugdzorg met andere gemeenten.