Verkiezingsprogramma 2018-2022

ONZE VISIE

De SP gaat verantwoord om met geld.

De SP zal haar verantwoordelijkheid nemen om de voorzieningen in onze
stad op peil te houden. Wij zullen dat doen door het geld te besteden waarvoor het bedoeld is. Dus het geld voor de thuiszorg geven we uit aan thuiszorg en besteden we niet aan verbreding van wegen of uitbreiding van het Stadshart. Daarnaast zal er zo nodig een herverdeling moeten  plaatsvinden binnen het gemeentebudget.

Het huidige college is er trots op dat er geld overgehouden wordt, terwijl we tegelijkertijd zien dat er onderbenutting is op het sociale domein. In een relatief rijke gemeente als Amstelveen is er nog steeds een voedselbank nodig. De gemeente Amstelveen beschikt over twee reservepotten: de ene pot wordt algemene reserve genoemd en de tweede heet sparen vooraf. De SP is van mening dat de pot sparen vooraf kan worden ingezet om onze plannen te verwezenlijken.

Daarnaast zien we dat de economie aantrekt, dat biedt ruimte om te investeren daar waar in de afgelopen periodes (zwaar) is bezuinigd.

De SP wil:

• De gemiddelde belastingdruk van lokale belastingen gelijk houden.
  • Maximaal 5% van de loonkosten bestemmen voor inhuur externen.
  • Dat geen ambtenaar of medewerker van de gemeente meer verdient dan de verantwoordelijke wethouder.
  • 20% minder raadsvergoeding voor de raadsleden.
  • Overschotten uit het sociaal domein oormerken.
  • Een herverdeling van het gemeentebudget.
  • De SP zal daarbij meer inzetten op minima, zorg, en cultuur in de
    wijken. In de komende periode, in 2020 loopt het contract met het
    Cobra Museum af, in een tijd van economische voorspoed is het handig om in te gaan zetten op meer externe financiering.
  • De reserves van sparen vooraf aanwenden om onze plannen ten aanzien van zorg, welzijn, werk en inkomen te verwezenlijken.