h
Verkiezingsprogramma 2018-2022

Natuur en Milieu

onze visie

Mensen leven niet alleen samen met andere mensen, maar ook met de natuur. Respect voor alles wat leeft is een zaak van beschaving èn gezond verstand. In de samenleving moet een voortdurende afweging plaatsvinden tussen de maatschappelijke betekenis van activiteiten en de gevolgen ervan voor natuur en milieu. Het maken van die afweging hoort onder democratisch
toezicht plaats te vinden.

Natuur

Amstelveen is een gemeente op het randgebied van het Groene Hart en Groot-Amsterdam, en dus bij uitstek een gebied waar spanning bestaat tussen de vraag tot stedelijke bebouwing en de wens natuur te behouden. Het is dan noodzakelijk om duidelijke keuzes te maken voor de leefomgeving en het woonplezier van de Amstelveners, om te voorkomen dat het landschap verrommelt. De SP kiest ervoor om het groene karakter van de gemeente te behouden en ruimte te blijven bieden voor agrarische activiteiten. Hierbij ligt het zwaartepunt op natuurlijk groen. De SP rekent recreatieve voorzieningen (zoals sportvelden) niet tot natuurlijk groen. Onder voorwaarden van grootte en aard van begroeiing kunnen parken wel tot natuurlijk groen gerekend worden.

aandacht voor duurzaamheid.

Amstelveen moest zich op gemeenteniveau houden aan de afspraken zoals die zijn gemaakt in het Parijsakkoord van 2015. Woningcorporaties moeten hun verantwoordelijkheid nemen voor duurzaamheid en energiebesparing,
zonder kosten hiervoor aan de huurders door te berekenen.

Schiphol

Luchthaven Schiphol is in de visie van de SP een normaal bedrijf. Het zal net
als iedereen moeten voldoen aan alle wetten, regels en normen en heeft geen uitzonderingspositie. Al jarenlang worden de normen verruimd voor geluid, veiligheid en uitstoot van fijnstof. Veel Amstelveners ondervinden grote hinder van het lawaai van opstijgende en dalende vliegtuigen.

Het is echter het Amstelveense gemeentebestuur dat dit mede mogelijk
heeft gemaakt, door akkoord te gaan met het verruimen van de geluidsnormen rondom de Buitenveldertbaan en de Aalsmeerbaan tijdens
het overleg aan de Alderstafel. (De Alderstafel is een adviesorgaan van het kabinet bestaande uit regionale en landelijke overheden, de luchtvaartsector en omwonenden). Veel bewonersgroepen zijn inmiddels opgestapt uit onvrede over deze gang van zaken. Naast de geluidshinder zorgt Schiphol voor meer milieuproblemen, denk onder andere aan uitstoot van fijnstof en het dumpen van kerosine.

De SP wil:

  • Dat de groene ruimte tussen Amstelveen, Uithoorn, Ouderkerk en
    Amsterdam intact blijft. Dus de Bovenkerkerpolder blijft behouden,
    inclusief de Keg.

  • Dat de gemeente initiatieven stimuleert die het agrarische karakter behouden, voor zover zij voldoen aan uitgangspunten van
    duurzaamheid.

  • Cultuurhistorische waarden behouden. Dat betekent soms een  agrarisch karakter, soms een parkachtig landschap en waar het kan laten we de natuur zelf haar gang gaan. En geen  omgevings-vreemde gebouwen aan de Amstel of in de polder.

  • Milieuzones rondom de A9 en Beneluxbaan.

  • In de nieuwe openbaarvervoer concessie opnemen dat de nieuwe bussen zo min mogelijk fijnstof mogen uitstoten.

  • Een wettelijke bescherming voor de omwonenden van Schiphol.

  • Handhavingspunten en wettelijke bescherming rond Schiphol niet
    opheffen.

  • Dat Schiphol een overheidsbedrijf blijft.

  • De normen voor veiligheid en uitstoot van schadelijke stoffen
    aanscherpen.

  • Meer geluid- en fijnstofmeetpunten in Amstelveen ter controle van
    het (vlieg)verkeer.

  • Meer controle uitvoeren op de milieunormen (uitstoot en geluid) van scooters en brommers.

U bent hier