Eindeloos gestuntel met busbaan en bustunnel

18 juni 2008

Eindeloos gestuntel met busbaan en bustunnel

Voor de bereikbaarheid van deze regio is het van groot belang dat bussen zo veel mogelijk vrij baan krijgen. Op zich is de bustunnel onder de Zijdelweg dan ook een goede zaak. Maar over de manier waarop de gemeente, de provincie en de stadsregio (ROA) hiermee omgaan is de SP allerminst tevreden. Terwijl er wel druk gewerkt wordt aan het omleggen van de N201, moeten openbaar vervoerreizigers nog steeds wachten op de busbaan (en bustunnel) tussen Aalsmeer en Uithoorn die ons al jaren geleden beloofd is.

In het provinciaal infrastructuurprogramma (PMI) 2005-2009 staat de aanleg van dit stuk busbaan gepland voor 2005-2007. Al veel eerder zijn politieke besluiten genomen over deze busbaan, maar concrete uitvoering ho maar. De SP vindt het een slechte zaak dat het autoverkeer van de bestuurders blijkbaar een hogere prioriteit krijgt dan het openbaar vervoer. Met verkeerd mobiliteitsbeleid kunnen de files nooit opgelost worden.

Toen de Zijdelweg een aantal jaren geleden opengelegd is voor de fietstunnel had de bustunnel ook meteen aangelegd moeten worden. Aanvankelijk was dat ook de bedoeling, maar omdat de subsidie van de stadsregio nog niet uitbetaald werd, besloot de gemeente Uithoorn om de aanleg van de bustunnel uit te stellen. Dit bleek uit navraag die de SP destijds gedaan heeft. Straks moet de Zijdelweg nog een keer open, met alle ongemak en extra kosten van dien. Dit soort besluitvorming is volgens de SP onverantwoordelijk. De overheid maakt zo geen goede indruk bij de bevolking en gaat niet zuinig genoeg om met belastinggeld.

Als het aan de SP had gelegen, had de gemeente Uithoorn of de provincie de tunnel moeten voorfinancieren. Maar helaas hadden onze plaatselijke bestuurders wel 4,2 miljoen euro over voor de omlegging van de N201, maar niet voor de rente van voorfinanciering van de bustunnel.