Vier partijen roepen gemeentebesturen op: verbeter buslijn 140!
Vier partijen roepen gemeentebesturen op: verbeter buslijn 140!
Uithoorn - Op initiatief van de SP is samen met GroenLinks, D66 en PvdA in Uithoorn een brief gestuurd aan de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Uithoorn, Aalsmeer en De Ronde Venen. Het onderwerp van de brief is het verbeteren van buslijn 140, zodat deze lijn weer aantrekkelijk wordt voor doorgaande busreizigers tussen Vinkeveen, Mijdrecht, Uithoorn en Aalsmeer.
Omdat Connexxion vanaf december 2008 het lijndeel Uithoorn-Breukelen/Utrecht gaat verzorgen is het mogelijk om van lijn 140 weer één doorgaande lijn te maken tussen Haarlem en Breukelen/Utrecht. De “knip” op het busstation van Uithoorn, die sinds december 2002 bestaat, kan weer komen te vervallen.
In de brief roepen SP, GroenLinks, D66 en PvdA de colleges op hiervoor actie te ondernemen richting Connexxion en gedeputeerde staten van de provincie Utrecht. Ook wordt in de brief aandacht gevraagd voor de positie van Uithoornse en Aalsmeerse reizigers in lijn 140. Ook inwoners van Uithoorn en Aalsmeer moeten, net als inwoners van De Ronde Venen, gebruik kunnen maken van een gereduceerd tarief op de verbinding met Utrecht. En ook voor hen moeten de nadelen van de dreigende verplichte overstap van de bus op de trein in Breukelen zoveel mogelijk weggenomen of gecompenseerd worden.
Hieronder staat de volledige tekst van de brief:
Geacht college,
In december 2002 is de doorgaande buslijn 140 (Haarlem – Utrecht v.v.) “geknipt” op Uithoorn busstation. Bij het overnemen van het lijndeel Uithoorn – Utrecht v.v. door BBA, konden BBA (de toen nieuwe vervoerder in de concessie Utrecht Noordwest) en Connexxion (de vervoerder op het lijndeel Uithoorn – Haarlem v.v.) het niet eens worden over het gezamenlijk rijden van de gehele lijn 140 Haarlem – Utrecht v.v. De knip in Uithoorn heeft geleid tot een aanzienlijke terugloop in het aantal doorgaande reizigers tussen Aalsmeer, Uithoorn en De Ronde Venen. Door de verplichte overstap, de langere reistijd en de onzekere en soms ontbrekende aansluitingen is deze verbinding voor de doorgaande reizigers onaantrekkelijk geworden.
Op 25 maart jl. hebben Gedeputeerde Staten van Utrecht de concessie voor het streekvervoer in Utrecht-West gegund aan Connexxion. Dat betekent dat het openbaar vervoer dat nu nog door BBA verzorgd wordt, vanaf december 2008 (weer) verzorgd gaat worden door Connexxion. Voor de gemeenten Aalsmeer, De Ronde Venen en Uithoorn betekent dit concreet dat de gehele lijn 140 (weer) gereden gaat worden door Connexxion. Dit biedt de mogelijkheid het lijndeel Uithoorn – Haarlem v.v. te verbinden met het lijndeel Uithoorn – Utrecht[1] v.v.
# (zie onder)
Omdat Connexxion de komende weken begint met het ontwerpen en doorrekenen van de lijnvoering, de omlopen en de dienstregeling vanaf december 2008, is het nu het ultieme moment om de knip in lijn 140 op te heffen. Vanaf december 2008 kan dan één vervoerder een doorgaande busverbinding op lijn 140 verzorgen.
Omdat dit unieke moment niet verloren mag gaan is snel en adequaat handelen geboden. De Uithoornse fracties/afdelingen van D66, GroenLinks, PvdA en SP roepen de colleges van de gemeenten Aalsmeer, De Ronde Venen en Uithoorn op zich op korte termijn in contact te stellen met Connexxion en met Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht, als verlener van de concessie.
- Wij roepen u op bij Connexxion en bij de provincie te bepleiten dat de knip in lijn 140 in december 2008 opgeheven wordt. Kunt u aangeven of u bereid bent aan dit verzoek te voldoen?
- Ook vragen wij nog uw aandacht voor het voornemen dat bij Gedeputeerde Staten van Utrecht bestaat om lijn 140 per december 2008 in te korten tot Breukelen NS. De gemeente De Ronde Venen is samen met vier andere gemeenten in de provincie Utrecht in overleg met gedeputeerde Ekkers over het opheffen van de verschillende nadelen van de inkorting. Het zou goed zijn als de colleges van Aalsmeer en Uithoorn zich hierbij aansluiten.
- Zijn de colleges van Aalsmeer en Uithoorn bereid óók deel te nemen aan dit overleg, zodat ook de nadelen voor de inwoners van Aalsmeer en Uithoorn zo veel mogelijk weggenomen kunnen worden? De nadelen van het inkorten van lijn 140 treffen immers ook de inwoners van Aalsmeer en Uithoorn.
Het programma van eisen voor de aanbesteding van de concessie Utrecht West nodigt de vervoerder uit bepaalde “tariefacties” uit te werken. De gemeente De Ronde Venen is in overleg met gedeputeerde Ekkers om een tariefactie uit te werken voor de verbinding tussen De Ronde Venen en Utrecht. Als reizigers bij inkorting van de lijn 140 tot Breukelen NS over moeten stappen op de trein voor het resterende traject tot Utrecht, zijn zij duurder uit dan de verbinding nu kost per bus.
De bedoeling van de tariefactie is dat de kosten voor reizigers tussen De Ronde Venen en Utrecht gematigd worden. Een dergelijke tariefactie is echter net zo goed van belang voor reizigers tussen Aalsmeer/Uithoorn en Utrecht.
Bent u bereid in contact te treden met gedeputeerde Ekkers om deze tariefactie ook voor busreizigers tussen Aalsmeer/Uithoorn en Utrecht te realiseren?
Wij wachten uw spoedige reactie met belangstelling en vertrouwen af.
Met vriendelijke groet,
De afdelingen/fracties van SP, GroenLinks, D66 en PvdA in Uithoorn.
#
Eventuele inkorting van lijn 140 tot Breukelen NS vormt geen belemmering voor het aan elkaar knopen van de beide (huidige) lijndelen van lijn 140. Ook wanneer lijn 140 tot Breukelen NS wordt ingekort, biedt een doorgaande buslijn veel voordelen voor doorgaande reizigers tussen Aalsmeer, Uithoorn en De Ronde Venen.
- Zie ook:
- Uithoorn
- Openbaar vervoer