Lijn 300 over Oranjebaan blijft beste optie!
Lijn 300 over Oranjebaan blijft beste optie!
Amstelveen - De SP is nog steeds van mening dat lijnvoering van de lijn 300 via de Oranjebaan de beste oplossing is. De voorgestelde variant met extra inzet van de 175 als R-net verbinding is niet de beste oplossing.
De SP is blij dat twee zaken nu erkend worden die de SP altijd al zo naar voren heeft gebracht. Ten eerste dat de route via Langerhuize niet de meeropbrengst van 250 extra passagiers in de ochtendspits laat zien, nog steeds niet. Ook niet 2 jaar nadat de SP voor het eerst zelf heeft geteld. Onlangs heeft de SP nog eens geteld en kwam toen tot zo'n 180 in/uitstappers.
Het college van Amstelveen is onbetrouwbaar als het gaat om openbaar vervoerbeleid. Wat is een belofte waard (250 uitstappers bij Langerhuize in de ochtendspits) als dit nu, jaren later, nog steeds niet gehaald wordt?
Ten tweede dat de Oranjebaan een belangrijke OV-as is, die de afgelopen jaren ernstig is verwaarloosd met het wegvallen van de 300.
De enige argumentatie om lijn 300 niet via de Oranjebaan te laten rijden die nog enige relevantie heeft is de veiligheid. De SP is er voorstander van om snelle lijnen zoveel mogelijk ongelijkvloers te laten kruisen. De problemen die de SP heeft met dit argument zijn tweeƫrlei.
Enerzijds is dit geen nieuw ontstane situatie, wat de verdenking met zich meebrengt dat dit een gelegenheidsargument is. Aan de andere kant is veiligheid in te brengen, en eerder ingebracht, als argument tegen de Ouderkerkerlaan, omdat daar de reizigers de weg over moeten steken om bij de metrohalte te komen.
In de toekomst, met de ombouw van de Amstelveenlijn, zou de onveiligheid voor reizigers bij de Ouderkerkerlaan aangepakt kunnen worden, maar concreet zijn deze plannen nog niet.
Daarnaast is er de onveiligheid rond de halte Langerhuize. Voor mensen die richting het ziekenhuis willen is er niet eens een fatsoenlijke oversteekmogelijkheid. Acht rijstroken voor de automobilist en de voetganger als ondergeschoven kind bij dit rechtse college. Naar het ziekenhuis toe is er geen korte, veilige looproute. En de weg oversteken moet in twee gedeelten, dus dubbel wachten voor de voetgangers en auto's kunnen er in een keer door.
De voorgestelde lijnvoering pakt ook het grootste gebrek niet aan. De route via Langerhuize is alleen interessant voor woon-werkverkeer. De route van de 300 via Oranjebaan heeft veel meer potentieel als het gaat om vervoer in het weekend en de avonduren. Het is niet voor niets dat de nachtbus N30 wel via deze route rijdt.
De wijk Bankras komt er bekaaid af qua verbindingen richting Bijlmer met name op zondag.
Nog altijd staan de argumenten van de SP voor lijnvoering via Oranjebaan als een huis:
Sneller,
goedkoper en
een overstap op zowel de 51 als de 5.
Betere aansluiting met
een groter potentieel aan reiziger,
dichter bij voor meer bewoners en scholieren.
Voor Langerhuize zijn andere opties veel beter!
- Zie ook:
- Openbaar vervoer