h

SP en OLGA test de toegankelijkheid van het openbaarvervoer in Amstelveen

5 augustus 2012

SP en OLGA test de toegankelijkheid van het openbaarvervoer in Amstelveen

testteam
Op dit moment maken de SP en OLGA (Overleg Lichamelijke Gehandicapten Amstelland) de stand van zaken op van de toegankelijkheid van het openbaar vervoer in Amstelveen. De test heeft als doel:

-knelpunten, waar reizigers met een functiebeperking mee geconfronteerd worden, op te sporen .
-deze knelpunten in kaart te brengen.
-met de gemeente en stadsregio in gesprek gaan om deze knelpunten op te lossen.

Op papier zijn bussen en trams namelijk toegankelijk, maar in de praktijk komen er verschillende – soms onoverbrugbare – problemen aan het licht.
De SP en OLGA vinden dat de trams en bussen niet alleen op papier toegankelijk moeten zijn voor mensen met een functiebeperking, maar ook daadwerkelijk in de praktijk.
De gemeente Amstelveen moet samen met de stadsregio Amsterdam de toegankelijkheid van de trams en bussen garanderen.

hieronder een foto-impressie van de test:

overhangede takkendoorgang verspert praatpaalpraatpaal dit werkt goeddit werkt goed dit nietmaar op schiphol met de lijn 300 gaat het fout lijn 149lijn 149 meest betrouwbare lijn arbeidsintensiefmaar voor de chauffeur arbeidsintensief

De resultaten van de test:

Route 1: Met bus 174 van halte Grote Beer naar Busstation Amstelveen.
Vanaf Weteringsbrugmolen gelopen naar halte Grote Beer.
Meerdere obstakels op de route naar de bushalte: Overhangend groen op het voetpad tussen Brink en Weteringsbrugmolen. Voetgangershekjes zijn voor rolstoelers geen belemmering, maar slechtzienden kunnen de ingang moeilijk vinden. Het plaveisel is onregelmatig, waardoor de verlaagde stoep voor de rolstoelers en mensen met een rollator een nogal wankele aangelegenheid wordt.
Bus 174 was goed voorzien van een rolstoelvriendelijke opgang. In de bus is de rolstoelplek goed aangegeven en gebruikersvriendelijk. Een rolstoelgebruiker zal wel een begeleider nodig hebben om de gordel vast te zetten. Er is overigens, in alle bussen maar, 1 rolstoelplaats in de bus beschikbaar.
De haltes worden in 174 niet omgeroepen, wat lastig is voor slechtzienden.

Busstation Amstelveen.
De ribbels voor slechtzienden op het busstation zijn goed, ook qua breedte. De Europese richtlijn is 30 centimeter wat eigenlijk te smal is. Het is dan ook te hopen dat deze niet wordt doorgevoerd in Nederland.
De omroeppaal bij de halte is goed gemarkeerd. Je moet als slechtziende wel weten dat deze voorziening er is. Even op de knop drukken en je weet hoe lang er gewacht moet worden op de bus. Omdat er meerdere bussen op dezelfde halte stoppen weet je als slechtziende niet of het jouw bus is die op de halte stopt. Dit zou ook nog omgeroepen kunnen worden.
De matrixborden zijn voor slechtzienden niet te lezen.

Route 2: Bus 149 van Busstation Amstelveen naar Busstation Amstelveen
Bus 149 beschikt over een handmatig uit te klappen opgang voor rolstoelers.
Voordeel hiervan is dat deze het altijd doet. De chauffeur moet dan wel op de hoogte zijn van deze mogelijkheid en de wijze van uitklappen.
Haltes in bus 149 worden goed omgeroepen en zijn bovendien ook zowel voor- als achterin op beeldschermen te lezen.

Route 3: Bus 300 naar Schiphol Plaza.
Het matrixbord met de wachttijden is ook hier niet te lezen voor slechtzienden.

De uitrolplank voor rolstoelers werkt niet bij de eerste bus. We wachtten op de volgende.
Ook bij de volgende bus doet de uitrolplank het niet. Het hoogteverschil is echt te groot om zonder voorziening met een rolstoel in de bus te gaan. Ook al stopt hij nog zo dicht bij het perron. Uiteindelijk zijn we toch ingestapt.
In de bus is de doorgang voor iemand met een rollator net iets te smal.
Uitstappen bij Schiphol Plaza bleek onmogelijk vanwege een te groot hoogteverschil tussen bus en perron (ca. 20 cm). We moesten de volgende halte uitstappen waar het perron wat hoger was.
Halte Handelskade is te ver weg van Schiphol Plaza om het even te lopen.
Vanaf Handelskade terug naar Schiphol Plaza was niet te doen, wederom stopten bussen waarvan de rolstoelopgang niet werkte.
Bus 310 stopte wel, maar de chauffeur had haast en deed geen moeite om te helpen om in de bus te komen.
De chauffeur van de volgende bus 300 was zeer behulpzaam en deed zijn best om de bus te laten zakken tot het niveau van het perron. Dat lukte en uiteindelijk zijn we met hem meegegaan.
Ook op de terugweg konden we vanwege het hoogteverschil niet uitstappen bij Schiphol Plaza (ondanks alle pogingen van de chauffeur). Meegereden terug naar Amstelveen.

Route 4: Van Busstation Amstelveen terug naar Weteringsbrugmolen.
Bus 174 had dit keer geen werkende rolstoelopgang (bus 3934).
Bus 199 had wel een werkende rolstoelopgang. Meegereden tot halte Brink.
helaas bleek bij het uitstappen de rolstoeltreeplank het niet meer te doen.

Conclusies

-De chauffeurs van Connexxion zijn over het algemeen heel behulpzaam en dienstverlenend ingesteld.
-De bussen hebben weliswaar een plek gereserveerd voor een rolstoel, maar de voorziening om met de rolstoel de bus in te gaan werkt in de meeste bussen niet.
-Het is onmogelijk om als rolstoeler met de bus naar Schiphol Centrum/Plaza te reizen, omdat het hoogteverschil tussen bus en perron te groot is en de treeplank niet werkt.
-Het busstation Amstelveen heeft goede voorzieningen voor slechtzienden, maar jammer genoeg is hierover te weinig bekend bij de doelgroep. Hieraan zou meer ruchtbaarheid gegeven kunnen worden. Er zou nagedacht kunnen worden over een alternatief voor de slecht te lezen matrixborden.
-Er kan door de gemeente meer aandacht worden besteed aan de aanlooproutes naar bus- en tramhaltes. Deze worden onvoldoende vrijgehouden van overwoekerend groen. Het plaveisel is onregelmatig en de ingang van de hekjes is moeilijk te vinden voor slechtzienden.

U bent hier