FEESTELIJKE OPENING ODENSEHUIS

16 juni 2023

FEESTELIJKE OPENING ODENSEHUIS

Foto: SP

Het Odensehuis is een laagdrempelige voorziening voor beginnend dementerenden en hun mantelzorgers. Van maandag tot en met vrijdag zijn zij welkom tussen 9.30 en 15.30 uur voor een kopje koffie, een gezamenlijke lunch, maar vooral om samen leuke dingen te doen. Uit heel Amstelveen komen mensen naar het Odensehuis, waar zij liefdevol worden ontvangen door Natalia, Hanneke, Charlotte en hun vrijwilligersteam.

Toen het Odensehuis van start ging werd het gevestigd in wijkcentrum Alleman. Maar de laatste jaren werd duidelijk dat de beschikbare ruimten niet meer voldoen aan de behoefte van de bezoekers. Het Odensehuis is uit haar jas gegroeid en dat is ons niet ontgaan. Op initiatief van de SP is in juli 2019 de motie Geef het Odensehuis de ruimte gesteund door alle fracties door de wethouder omarmd. Die ruimte is er nu, vier jaar later, gekomen aan de Bourgondischelaan 43.

Op 16 juni is de nieuwe locatie feestelijk door wethouder Marijn van Ballegooijen geopend. Zo’n 60 belangstellenden zagen hoe de wethouder symbolisch de sleutel overhandigde aan Natalia en Charlotte. De ruimte is vele malen groter dan de ruimte in Alleman, zodat er meerdere activiteiten tegelijkertijd kunnen worden aangeboden.

De wethouder benadrukte nog maar eens dat een voorziening als het Odensehuis enorm belangrijk is voor mensen die een beetje vergeetachtig worden. Onder andere door het gezamenlijk zingen van liedjes hoeft niet de hele tijd de nadruk te liggen op wat moeilijk gaat, maar kan er wel degelijk plezier worden beleefd aan activiteiten.

Natalia hoopt dat ook de wijkbewoners hun weg zullen vinden naar het Odensehuis voor een praatje en een kopje koffie. De ruimte is nu groot genoeg.