Column: Het duurt te lang

9 maart 2023

Column: Het duurt te lang

Deze week waren er 2 acties gevoerd samen met de gedupeerden van de toeslagenaffaire. De toeslagenaffaire-acties raken mij diep omdat ik ook onterecht bestempeld was als fraudeur.

Door Cheryl Hammond

Dinsdag 7 maart 2023 hebben wij als ouders ervoor gekozen om naar Den Haag te gaan en te zitting te nemen op de publieke tribune tijdens een debat over het herstel team (UHT). €5,8 miljard is al uitgegeven voor het herstelproces terwijl niemand echt geholpen is. Het herstelteam piept en kraakt op elk punt. Klokkenluiders binnen het herstelteam luiden de klok over de slechte kwaliteit en moeizame processen die het herstel in de weg staan.

Het thema voor ons was “Waarom ik?”. Waarom hebben ze ons gekozen? Wij weten dat 70-80% van de gedupeerden vrouwen zijn. Of was het mijn nationaliteit? Mijn adres? Waarom waren wij gekozen? En we zaten er om Staatssecretaris Aukje de Vries te horen hoe onvoorbereid ze was en dat ze nog de dossiers in moest duiken. Terwijl gedupeerden nog op hun dossier wachten of, als het hun gelukt is, krijgen ze zwartgelakte papieren. Dat zat niet zo lekker met ons op de Tribune. De meeste gedupeerden wachten langer dan een decennium op hun dossier. Maar als wij ons dossier in konden zien, dan zouden wij begrijpen waarom zij ons op het oog hadden.

De onwil van de coalitiepartijen was te veel. Op een moment begonnen wij te zingen. "Het Duurt te Lang" bij Davina Michelle. De voorzitter zette het geluid uit maar niet voordat het gezang duidelijk hoorbaar was. Later hebben wij de tribune helemaal verlaten uit protest tegen de (politieke) bewuste keuzes die de coalitie maakt om deze situatie te blijven vertragen.

De volgende dag, 8 maart 2023 was Vrouwendag! Ik was uitgenodigd om spreker te zijn door Stichting Herstel Ongekend Onrecht, samen met Renske Leijten en o.a. Kristie Rongen. Paula Bouwers, gedupeerde uit Apeldoorn, blijft mensen bijstaan om hen te helpen. Paula heeft deze actie georganiseerd, samen met andere gedupeerden. 20 gedupeerden zijn aan het woord gekomen. Wij hebben onze verhalen gedeeld. Wij hebben gehuild. Wij droogden elkaars tranen. Wij knuffelden elkaar. Wij genoten van elkaar. Wij steunen elkaar.

En toch willen wij weten WAAROM IK? Het duurt te lang.