WOONPROTEST ROTTERDAM

25 oktober 2021

WOONPROTEST ROTTERDAM

Foto: SP

De SP-afdeling Amstelveen is met een delegatie van zo’n 20 mensen naar de woonopstand in Rotterdam geweest. Vanuit Noord-Holland reden twee bussen vol SP-ers en sympathisanten naar Rotterdam.

Cheryl heeft haar best gedaan om iedereen te voorzien van protestborden. Vooral de tekst ‘Huisjesmelkers functie elders’ deed het goed. Jan en Marina hadden ook een spandoek gefabriceerd, dus we waren goed uitgerust voor de manifestatie.

Eenmaal in Rotterdam wachtte ons in het Afrikaanderpark een bijna twee uur durend programma dat aan elkaar werd gepraat door Rotterdamse Carry. Veel mensen kwamen aan het woord. Er was zelfs iemand uit Berlijn over gekomen om iets te vertellen over het besluit om in bepaalde gevallen tot onteigening over te gaan.

Veel indruk maakten de bewoners van de Tweebosbuurt die naast het Afrikaanderpark gelegen is. Deze mensen is veel onrecht aangedaan. Hun wijk wordt gesloopt en er komen nauwelijks sociale huurwoningen voor terug. We hebben een nieuw woord geleerd op deze actiedag: gentrificatie. De betekenis hiervan is: Het vernieuwen en renoveren van oude, vervallen gebouwen in een stad. Vaak is dit dichtbij het centrum. Hierbij worden vaak de armere mensen verdreven uit het stadscentrum omdat de huurprijzen te hoog worden voor hen om te betalen. Deze gentrificatie voltrekt zich in vrijwel alle steden van Nederland en dat moet stoppen.

Na de bijeenkomst in het park volgde een mars naar het centrum van Rotterdam. Op enkele op relletjes beluste jongeren na, is ook deze mars in een goede sfeer verlopen. In Rotterdam is aangekondigd dat er ook in Groningen en in Den Haag woonprotesten volgen. Alles om Rutte c.s. ervan te doordringen dat wonen nu op nummer 1 moet staan van punten die een nieuw kabinet moet gaan aanpakken.