SUPERZATERDAG IN DE AMBROSIUSLAAN

4 juli 2021

SUPERZATERDAG IN DE AMBROSIUSLAAN

Zaterdag 3 juli was weer een superzaterdag, waarbij we ook in Amstelveen in gesprek zijn gegaan met Amstelveners die woonproblemen ervaren. In heel Nederland worden verhalen over de wooncrisis verzameld voor het grootste zwartboek ooit.

Enige tijd geleden werd de SP Amstelveen benaderd door een bewoner uit de Ambrosiuslaan. Daar was van alles misgegaan met een renovatie door Eigen Haard. We hebben maar liefst een uur gesproken met bewoners van het trappenhuis waar in januari een fikse brand woedde. De brand verspreidde zich vanuit de woning van een verwarde bewoonster die al langere tijd overlast veroorzaakte.

Na de brand beloofde Eigen Haard de woningen te renoveren, omdat ook er ook al klachten waren vóór de brand. Die konden dan gelijk worden meegenomen in de renovatie werkzaamheden. De flatwoningen aan de Ambrosiuslaan stammen uit de zestiger jaren en zijn in 1983 voor het laatst gerenoveerd. Dus het was ook wel de hoogste tijd dat er iets ging gebeuren. Bewoners hebben er veel vochtproblemen, de standleidingen zijn aan vervanging toe, de woningen zijn zeer gehorig en veel woningen hebben niet eens dubbele glas. Wat Eigen Haard wél heeft gedaan is zonnepanelen op de daken plaatsen. Dat levert ze dan een energielabel B op. Maar volgens de bewoners is dat geheel onterecht.

Waar wij ons vooral over verbazen is dat alleen in het trappenhuis waar de brand is geweest begin dit jaar renovatiewerkzaamheden zijn uitgevoerd. In de overige trappenhuizen en de andere flatgebouwen is helemaal niets gebeurd. In het trappenhuis waar wel is gewerkt is broddelwerk afgeleverd volgens de bewoners. De schilders hebben gekliederd en de verfklodders zitten overal in het trappenhuis. En het vochtprobleem is er nog steeds. Nu wordt gezegd dat dit door het bluswater komt, maar dat klopt niet volgens de bewoners.

In de laagbouw heeft Eigen Haard ook renovatiewerkzaamheden uitgevoerd. Een bewoner die wij spraken had er geen goed woord voor over. Ook daar is nog steeds sprake van vochtproblemen, trekt het vocht langs de muren omhoog en zijn de dubbele ramen er verkeerd ingezet. De bewoner die wij spraken werkte in de bouw en heeft zelf het werk afgemaakt. Een flatbewoner die zelf een schildersbedrijf heeft is ook elk jaar zijn hele woning opnieuw aan het schilderen in de hoop de vocht problemen weg te werken. Maar vocht en schimmel komen steeds weer terug.

Maar de grootste klacht is de slechte communicatie tussen Eigen Haard en de bewoners. Er is nog geen bewonersvereniging, maar in augustus gaan actieve bewoners aan de slag om er een op te richten. En dan maar hopen dat er beter gecommuniceerd gaat worden. En dat alle andere woningen ook worden gerenoveerd.