18 juni 2021

Foto: SP
Na het openen van het meldpunt Uitbuiting is de SP vandaag donderdag 17 juni jl. samen met de FNV de straat opgegaan. Mensen die met ons gesprek kwamen waren geschokt te horen dat terwijl wij voor de winkel stonden een volwassen man zonder salaris vakken stond te vullen. En helemaal toen men vernam dat dit via een constructie ‘werken met een beperking’ is afgesloten tussen Albert Heyn en de gemeente Amstelveen.

Maar de man zelf heeft helemaal geen beperking. Sterker nog, de man wist niet dat hij met deze constructie moest werken. En dit terwijl  subsidie ontvangt en de gemeente houdt mensen bewust deels in de bijstand omdat zij weer geld van het rijk ontvangen voor een volledige uitkering. Want na twee maanden gratis werken (Arbeidsverdringing)) krijgt men een contract van AH voor zes maanden voor 15 uur per week en blijf je in de uitkering en krijgt de gemeente geld voor een hele uitkering.