h

SP: Ongelijke behandeling aanvragers bijstand

30 maart 2020

SP: Ongelijke behandeling aanvragers bijstand

Partij stelt vragen en opent meldpunt

De gemeente behandelt aanvragers van bijstand verschillend. Waar gedurende de coronacrisis zelfstandigen een vereenvoudigde aanvraag hebben geldt dit voor reguliere aanvragers niet. Over de uitvoering van de regels is nog meer onduidelijk. Daarom stelt de SP vragen aan het college. Om nog meer inzicht te krijgen in de gevolgen van de crisis opent de partij ook een meldpunt.

Burgerlid Wil Roode: “Ik kon mijn ogen bijna niet geloven, voor de zelfstandigen die in problemen komen is er, heel goed en terecht, een eenvoudige snelle procedure ingericht om hen zo snel mogelijk te helpen. Voor reguliere aanvragen is dat niet zo, terwijl deze mensen in deze tijd ook de hulp hard nodig hebben en minder lang kunnen wachten. Het meest opvallende was wel dat zelfstandigen de aanvraag digitaal kunnen doen, reguliere aanvragers moeten eerst bellen. Zij kunnen, in strijd met de wet, dan telefonisch de uitkering geweigerd worden. Voor het indienen van hun aanvraag moeten zij, in deze tijd van afstand houden en thuis werken, toch naar het gemeentehuis komen, en dit wel twee keer!”

De SP ziet in de uitvoering van de regels nog wel meer knelpunten, reden om schriftelijke vragen te stellen. Raadslid Marina Casadei:”Normaliter hebben bijstandsgerechtigden een sollicitatieplicht, maar hoe wil je die voldoen als je niet op gesprek kunt komen, de economie stilligt en de meeste bedrijven juist mensen afstoten? Wij vinden enige coulance wel op zijn plaats. Zo zijn er meer zaken die wij in onze vragen aan de orde hebben gesteld.”

De situatie rondom bijstandsaanvragen is een voorbeeld van bijkomende gevolgen van de crisis. Het virus moet bestreden worden, tegelijkertijd moeten wij nadelige bijeffecten van die bestrijding aanpakken. Fractievoorzitter Patrick Adriaans: “De virusbestrijding wordt door het college en in de Veiligheidsregio opgepakt. Daar moeten we met zijn allen samen de schouders onder zetten. De maatregelen om inwoners en ondernemers te steunen die in problemen komen, daar kan wel aanscherping in komen. Voor de SP is solidariteit een tweede natuur. Het college is van goede wil, maar kan daarin wel een constructief kritisch steuntje gebruiken. Daarom zullen wij op dit terrein kritisch vragen blijven stellen”.

De SP vindt het belangrijk dat inwoners ook hun verhaal kwijt kunnen.

Adriaans:”Landelijk is de SP al een meldpunt gestart, wij zijn bezig om dit hier in Amstelveen op te zetten. Wij zijn geïnteresseerd in de verhalen van inwoners, omdat wij als volksvertegenwoordigers het doen voor de inwoners. Deze verhalen helpen ons weer om constructief kritisch te zijn om verbeteringen voor te stellen. We moeten het samen doen en wij nemen daarin de rol die ons het beste past, die van waakhond met name voor die mensen met een achtergestelde positie!”

Het meldpunt zal in de loop van de week te vinden zijn op amstelveen.sp.nl

U bent hier