Buurtonderzoek Westwijk

10 juni 2018

Buurtonderzoek Westwijk

Foto: Nazir Husseini

Op 9 juni is een aantal actieve leden Westwijk ingegaan om met mensen te praten over hun wijk. Een van de bewoners had contact met de SP gelegd, omdat zijn gezin veel problemen ondervindt van de warmte/koude opslag ook wel bekend als WKO. Op zijn adres werkt deze WKO niet of nauwelijks en heeft hij zelf een voorziening moeten
treffen voor warm water.

Het is natuurlijk een prachtig idee om alle nieuwe huizen van een alternatieve energiebron te voorzien. We moeten immers van het gas af en wat is er dan mooier om nieuwbouwhuizen meteen te voorzien van een alternatieve warmwater voorziening. Maar die moet dan wel goed werken. Voor de SP was de tip van de bewoner aanleiding om zelf eens een kijkje te gaan nemen.

We zijn met name in de Zilverschoonlaan, de Teunisbloemlaan en de Guldenroedelaan geweest. Bewoners waren aangenaam verrast dat vertegenwoordigers van een politieke partij zo maar bereid waren om met ze te praten. En dat deden ze! Niet alleen over de WKO, maar ook over andere voorzieningen in de wijk.

Foto: Nazir Husseini

Wat betreft de WKO liepen de meningen nogal uiteen. Wat we wel van iedereen hebben gehoord is dat er veel opstartproblemen waren. Omdat er in de wijk veel gebouwd is in de afgelopen vijf jaar is er veel gegraven. Een graafmachine heeft daarbij een buis van de WKO geraakt, waardoor er gruis en zand in de leidingen is gekomen. Daar hebben de bewoners lange tijd last van gehad. De meeste mensen die wij spraken wonen vanaf het moment van oplevering in de wijk en dat was eind 2013. En juist in de beginperiode waren er heel veel problemen met het best wel ingewikkelde WKO systeem. Maar er zijn ook mensen bij die tot op de dag van vandaag problemen hebben met het systeem, waaronder degen die ons hierover benaderde.

En dan waren er ook nog andere zaken die de bewoners ons wilde meegeven:

- Het wegvallen van lijn 199, die voorheen over de burgemeester Wiegelweg reed, wordt al een groot gemis ervaren. Het was een prima rechtstreekse verbinding naar Schiphol. We spraken meerdere mensen die Schiphol als OV-overstapplek gebruiken. Die moeten nu eerst naar het busstation om daar de 300 te nemen naar Schiphol.

- De speelvoorzieningen voor de kleintjes zijn minimaal. En dat in een wijk waar veel gezinnen met jonge kinderen wonen. Een moeder vindt het aanbod onvoldoende en alle rubbertegels en kunstgras vindt ze bovendien niet erg milieuvriendelijk. Een andere moeder zei dat ze een pierenbadje voor de kleintjes mist in de wijk.

Hoewel er in de wijk ook expats wonen is iedereen zeer te spreken over de contacten met buren.

Foto: Nazir Husseini

Ook in Amstelveen........ heldhaftig, vastberaden, barmhartig.

Foto: Marco Lucas

U wordt gehoord......