Test toegankelijkheid OV

14 oktober 2015

Test toegankelijkheid OV

Foto: Marco Lucas

Woensdag 7 oktober jl. is Gerda Polman uitgenodigd om met de Amsterdamse wethouder Pieter Litjens de zogenaamde Combino, die rijdt als tramlijn 5, te testen op toegankelijkheid voor mensen in een (elektrische) rolstoel. Een praktijktest die al eens eerder in 2012 is uitgevoerd. Nu er daadwerkelijk nieuwe trams besteld gaan worden, wilde de wethouder
met eigen ogen zien hoe het is om met een elektrische rolstoel gebruik, of geen gebruik, te maken van de diverse trams.

Foto: Marco Lucas

Klik voor VERGROTING

Om 15.00 uur vertrokken we met tramlijn 5. Omdat er nog voornamelijk gebruik gemaakt wordt van de oude trams,
waar een elektrische rolstoel absoluut geen toegang toe heeft, omdat deze geen plank heeft, moesten we wachten op de nieuwe tram, de Combino. Vanaf Amstelveen/Binnenhof deden we als eerst de halte
Gerrit van der Veenstraat aan. De halte staat bekend als smal en hier kwam al direct een groot euvel om de hoek kijken; de 'plank' waar de rolstoelpassagier gebruik van moet maken om in of uit de tram te komen, dient handmatig door de trambestuurder 'uitgelegd' teĀ  worden. De ruimte die er voorts op het tramperron overblijft om uit te rijden met een elektrische rolstoel, is krap. Het niet automatisch uitklappen van de plank neemt een hoop tijd in beslag, met wellicht ergernis bij de medereizigers in het ergste geval tot gevolg.

Na de uitstap op de halte Beethovenstraat/Gerrit van der Veenstraat moesten we drie trams voorbij laten gaan. Alleen tramlijn 5 is door de verlaging in het middelste tramstel geschikt om met een rolstoel naar binnen te gaan. Al direct werd, ook voor de wethouder en zijn gevolg, duidelijk dat een ritje met het Openbaar Vervoer voor mensen in een rolstoel geen eenvoudige opgave is en veel tijd en energie vergt.

De volgende halte is.... Koningsplein. Ook dit is, zoals veel haltes in de stad, een zeer smal perron. En ter herinnering, ook hier moest de chauffeur weer eigenhandig de plank uitleggen. Elektrisch zelfstandig te
bedienen voorzieningen voor mensen in een rolstoel zijn voorlopig nog niet voor hen weggelegd.

De wethouder heeft notitie genomen van de obstakels die een passagier in rolstoel zoal tegenkomt. Nu maar
hopen dat de welbekende la waarin vele onderzoeken dikwijls terechtkomen dit keer net zo (on)toegankelijk is als het Amsterdamse Openbaar Vervoer.