UITBETALING PGB’S IN AMSTELVEEN EEN ROMMELTJE

14 maart 2015

UITBETALING PGB’S IN AMSTELVEEN EEN ROMMELTJE

De landelijke kranten melden sinds enige tijd dat de Sociale Verzekerings Bank (SVB) de uitbetaling van de persoonsgebonden budgetten niet op orde heeft. Deze PGB’s werden voorheen aan de chronisch zieken of gehandicapten uitbetaald, zodat ze zélf hun zorgverlening konden inkopen. In de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) is bepaald dat dit per 1 januari door de SVB wordt gedaan.

Bij de SP zijn meldingen binnen gekomen dat ook hier in Amstelveen de zaken betreffende de PGB’s niet op orde zijn. SP afdelingsvoorzitter Gerda Polman is zo iemand die is aangewezen op zorg. Waar zij in het verleden zélf haar zorgverlener uitbetaalde is zij nu hiervoor afhankelijk van de SVB.

Polman: ‘Mijn zorgverlener zit al twee maanden op haar geld te wachten. Ik heb er inmiddels een dagtaak aan om de SVB te bellen, maar tot op heden zonder resultaat. Toen belde ik maar met de gemeente en die zou actie gaan ondernemen en mij terugbellen. Maar ook dat is nog niet gebeurd.’

Polman heeft goede contacten met andere zorgafnemers en vertelde dat zij ook andere gevallen kent van mensen die nog niet zijn uitbetaald. Van een zorgverlener die wél is uitbetaald kreeg Polman te horen dat de SVB een totaal bedrag heeft uitgekeerd, waardoor voor de ontvanger niet meer inzichtelijk was van welke klanten het overgemaakte bedrag was.

De SP wil duidelijkheid over de uitbetaling van de PGB’s en zal de wethouder hierover vragen stellen in de eerstvolgende raadsvergadering.