Bewoners Acacialaan naar bijeenkomst Eigen Haard

9 november 2014

Bewoners Acacialaan naar bijeenkomst Eigen Haard

De Brief !

Weer kregen Amstelveense bewoners de schrik van hun leven. Acacialaan 65 tm 95 wordt gesloopt. Woningcorporatie Eigen Haard heeft eindelijk het bericht doorgegeven dat, (al lang geleden) was gekozen voor sloop en niet voor opknappen. Het Keizer Karelpark moet gesaneerd worden en waar dat heel erg mooi uitkomt en veel geld te verdienen valt, daar volgt de slopershamer.
17 voornamelijk oudere mensen worden gedwongen  ergens anders een nieuw leven te beginnen. Dat zij daar niet op zitten te wachten bleek bij de meesten het geval tijdens een buurtbezoek van de SP.

Er is geen sprake van een uitdaging om er opnieuw wat van te maken, maar eerder een angst voor de stressvolle periode van jaren van onzekerheid: waar zal ik terecht komen. Grote verontwaardiging en woede over zoveel onrecht. Voor het enige echtpaar (man 85 jr) was het de derde keer dat zij moesten verhuizen, juist nu ze het hier al 5 jaar zo goed naar hun zin
hadden.

En als er nou sprake was van bouwvallen, die met een lekkend dak op instorten stonden, dan was er misschien nog wel enig begrip voor sloop op te brengen. Maar de
woningen zijn van de kwaliteit van 1960. Net zoals de grote flats aan de Lindelaan. Oerdegelijk van  fundament, geen scheur te bekennen en
momenteel in voorbereiding op wegwerken achterstallig
groot-onderhoud.

Het enige bezwaar, dat gehoord werd, kwam van jongere bewoners (55 +), die er nog niet zo lang woonden. De huurharmonisatie had hen getroffen met een huurprijs van € 600,00 per maand. En dat dus voor een oude woning die “niet meer te verhuren valt, want veel te klein en niet meer van deze tijd” , volgens de corporatie dan. Wat ook opviel, was de saamhorigheid onder de bewoners. Zij wilden daar samen nog ouder worden. Ze kenden elkaar wisten wat ze aan elkaar hadden. Waar de overheid bij gemeenten aandringt op tegemoetkomen aan de wensen van veel senioren om langer zelfstandig thuis te blijven wonen, daar wordt hier ruwweg de toch al zo onzekere oude dag grondig verpest. Tenzij de gemeente het belang van deze groep van senioren alsnog gaat opwaarderen en samen met de
corporatie tot een ander plan komt. Wanneer er 30  nieuwe appartementen worden teruggebouwd, dan zullen er misschien 4 op een maximale sociale huurprijs komen van € 699,00. De overige gaan naar de vrije sector en in de verkoop. Van terugkeer naar de  vertrouwde omgeving (na misschien 5 jaar van sloopvoorbereiding en nieuwbouw)zal geen sprake kunnen zijn. De 16 senioren bungalows passen  uitstekend in de omgeving , zijn een voorbeeld van mensvriendelijk bouwen. En dat opknappen heel goed (ook door Eigen Haard) mogelijk is werd kortgeleden wel bewezen in de Smeenklaan. Woont u ook in een woning van 1960? Neem nu dan al tegenmaatregelen: de brief kan ook bij u in de bus vallen.

Jan de Jong

Marco Lucas

Bekijk op deze site hoe het groot onderhoud aan de Smeenklaan is uitgevoerd.