Gemeente moet onveilige verkeerssituatie oplossen

18 februari 2014

Gemeente moet onveilige verkeerssituatie oplossen

De SP heeft bij de gemeente Uithoorn aandacht gevraagd voor de onveilige situaties die ontstaan als vrachtwagens klem komen te staan voor de bussluis in Meerwijk-West. Omdat hier voor vrachtwagens geen veilige mogelijkheid is te keren, ontstaan er zeer onveilige situaties doordat bestuurders toch proberen te keren of doordat zij gedwongen zijn het hele stuk tot aan de N196 achteruit te rijden.

Een eenvoudige oplossing voor het probleem is het plaatsen van een “vooraankondigingsbord doodlopende weg” (bord L9 uit het RVV) voor het kruispunt van de N196 met de Watsonweg. De gemeente Uithoorn weigert echter zo’n bord te plaatsen met als argument dat de bussluis binnenkort opengesteld wordt voor alle verkeer. De SP vindt dit een onbegrijpelijk standpunt. Het openstellen van de bussluis gaat nog een hele tijd duren, dus al die tijd accepteert het college van VVD, DUS en PvdA blijkbaar dat er onveilige verkeerssituaties bestaan!

De SP is bovendien geen voorstander van het opheffen van de bussluis. Bij het aanleggen van Meerwijk-West heeft het gemeentebestuur de inwoners van Uithoorn beloofd dat alléén bussen (en langzaam verkeer) de groenzone tussen Oost en West mogen passeren. Dat deze belofte later eenvoudigweg gebroken is door veel politieke partijen in Uithoorn, toont de slappe knieën van - en het gebrek aan respect voor de inwoners bij - veel raadsleden op een duidelijke wijze aan.