Steun actie van de voedselbank!

16 mei 2012

Steun actie van de voedselbank!

Voedselinzamelingsactie voor de Voedselbank Amstelveen op 19 mei.
De voedselbank staat bij C1000, Jumbo en de AH winkel in Groenhof en Bovenkerk in Amstelveen.
Van 10.00 tot 16.00 uur.
Bij een zogenaamde ‘supermarktactie’ spreken vrijwilligers van de Voedselbank bij de ingang van de winkel de klanten aan. Ze vragen hen vriendelijk, aan de hand van een ‘boodschappenlijstje’, om naast hun eigen boodschappen een extra boodschap voor de Voedselbank te doen. Voorbij de kassa staan vrijwilligers klaar om deze donaties in ontvangst te nemen.

logovoedselbank
Ik doe mee als vrijwilliger. Als u de voedselbank ook wil ondersteunen als vrijwilliger neem dan contact op met:

Coördinator: Grea Twint
grea@casema.nl
020 6458894

De voedselbank is de enige bank die niet blij is met meer cliënten en er toch alles aan doet om deze mensen te helpen.
Want de voedselbank is een noodzakelijk kwaad zolang de overheid steken laat vallen bij de armoedebestrijding. De SP is van mening dat de overheid verantwoordelijk is en blijft voor de bestrijding van de armoede.
En de voedselbank is de graadmeter waarmee we de armoede kunnen meten.
In Amstelveen groeit de armoede. Jaar op jaar doen meer mensen een beroep op de schuldhulpverlening of doen een verzoek bij de gemeente hun bij te staan in hun dagelijkse levensonderhoud..
De voedselbank in Amstelveen helpt op het ogenblik 42 gezinnen, totaal 91 personen.
Gezien de grote bezuinigingen die op ons afkomen zal dit aantal zeker nog stijgen.

Om de voedselbank draaiende te houden is geld nodig. Gelukkig steunen veel mensen, bedrijven en instellingen de voedselbank.
Maar dat is niet genoeg bij deze groeiende vraag. Al jaren pleit de SP voor een jaarlijkse gemeentelijke bijdrage. Helaas is dat nog niet gelukt. Wel is er in februari een motie aangenomen, gesteund door heel de gemeenteraad, waarin het gemeentebestuur verzocht wordt om instellingen zoals de voedselbank te ondersteunen.
De SP wil van wethouder Koops weten of en hoe deze motie wordt uitgevoerd.
Hiervoor hebben we schriftelijke vragen gesteld.

En ik hoop u a.s. zaterdag te kunnen begroeten tijdens de voedselinzamelingsactie!

SP-Fractievoorzitter
Joep van Erp