Bewoners Europareiflats Uithoorn de dupe door afwezigheid raadsleden

25 mei 2012

Bewoners Europareiflats Uithoorn de dupe door afwezigheid raadsleden

Door een democratisch gat in de gemeenteraad van Uithoorn zijn de plannen voor het slopen van de drie nog niet gerenoveerde flats in de Europarei definitief. Bij de stemming die donderdag 24 mei heeft plaatsgevonden waren twee raadsleden, één van DUS! en één van Gemeentebelangen afwezig wegens vakantie. Nu is het zaak van de raadsleden zelf om hun privéleven in te vullen en het is niet netjes om je daarmee te bemoeien.

De SP vraagt zich echter af of de stemming niet over de vakanties van beide raadsleden heengetild had kunnen worden en of daar moeite voor is gedaan. Immers is de datum van de stemming op z'n minst twee weken vooraf aan de stemming vastgesteld.

europarei

Een dergelijk belangrijk onderwerp verdient de aandacht en aanwezigheid van alle raadsleden. Het gaat hier namelijk om de bewoners van 381 woningen. Wanneer beide raadsleden aanwezig waren geweest, was sloop voorkomen en zou Eigen Haard moeten inbinden en met nieuwe plannen moeten komen.

De SP betreurt het ten zeerste dat er nu, zelfs met het door het CDA ingediende amendement, geen concrete toekomst is voor de bewoners van de Churchillflat, de Straatsburgflat en de Gasperiflat.

In 10 minuten is er door het CDA besloten dat er een termijn is van 12 maanden waarin het plan de campagne moet worden vastgesteld. Dit geeft ons 12 maanden bedenktijd om plannen te bedenken om het beste voor de bewoners te regelen. Als het aan de SP ligt, blijven de flats staan waar ze staan en worden ze gewoon opgeknapt.

De VVD en het CDA hebben de Europarei ingekaderd als aparte wijk om hun plannen kracht bij te zetten. Deze argumenten vervallen echter als de Europarei gewoon wordt gezien als onderdeel van de wijk Zijdelwaard, oftewel, de feitelijke situatie. Daarmee vervallen ook plannen voor meer woondifferentiatie: er is immers diversiteit genoeg in de wijk Zijdelwaard!

De SP hoopt dat de tegen de sloop stemmende partijen (PvdA, DUS!, Gemeentebelangen, Groen Uithoorn en Ons Uithoorn!) over twaalf maanden voet bij stuk houden. Tot die tijd zullen wij in ieder geval doorgaan met actievoeren en zullen wij de betrokken partijen op hun verantwoordelijkheid wijzen: de verantwoordelijkheid over de toekomst van 381 huishoudens!