h

Amstelveenlijn: Stop dure metrovariant!

26 oktober 2011

Amstelveenlijn: Stop dure metrovariant!

In de commissie vergadering RWN en de gemeenteraadsvergadering van 9 november zullen de kaders vastgesteld worden waaraan de Amstelveenlijn zal moeten voldoen.
Binnen deze voorgestelde kaders is een metrovariant niet mogelijk.
Het is daarom een raadsel waarom het college nog altijd de metrovariant als mogelijkheid ziet? Het is volgens de SP de hoogste tijd om nu te stoppen met de metrovariant.

Tot onze verbazing vernamen wij dat het projectbureau Amstelveenlijn is opgeheven. Volgens de Amsterdamse wethouder Wiebes was het projectbureau helemaal gericht op de komst van een metro naar Amstelveen en zijn alternatieven voor een metrovariant niet onderzocht. De alternatieven worden volgens wethouder Groot nu pas onderzocht door een “afgeslankte projectorganisatie”. Toch worden er deze week bijeenkomsten gehouden over de Amstelveenlijn. Wat is nu de status en de toekomst van het projectbureau?

In de commissie vergadering RWN en de gemeenteraadsvergadering van 9 november zullen de kaders vastgesteld worden waaraan de Amstelveenlijn zal moeten voldoen.
Binnen deze voorgestelde kaders is een metrovariant niet mogelijk.
Het is daarom een raadsel waarom het college nog altijd de metrovariant als mogelijkheid ziet? Het is volgens de SP de hoogste tijd om nu te stoppen met de metrovariant. We kunnen onze kostbare tijd en middelen beter investeren in de andere (minder dure) varianten.
Met een “heldere, compacte koppeling met regionaal HOV-busnet” krijgen we ongewild het OV-knooppunt op de Carmenlaan in onze maag gespitst. De SP is van mening dat op deze plek de sociale huurwoningen gebouwd moeten worden zoals beloofd is.
De keuze voor een hoogwaardig openbaarvervoersknooppunt aan de Carmenlaan heeft ook gevolgen voor de rijksbijdrage. Het rijk neemt namelijk de kosten voor het HOV-knooppunt mee in haar beslissing hoe groot de rijksbijdrage zal worden. Het projectbureau heeft deze kosten buiten beschouwing gelaten.
De minister geeft in dezelfde brief aan dat eventuele rijksbijdrage pas na 2020 beschikbaar zullen komen.
Brief van de minister aan het bestuur van de Stadsregio

Het projectbureau heeft al meer dan 10 miljoen euro gekost. Is het projectbureau niet te lang te eenzijdig op de metrovariant gericht geweest? Wie draait hier op voor de kosten?
Al voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2010 stelde de SP dat het onwenselijk was om te streven naar een dure metro in Amstelveen. Sinds die tijd hebben wij dit standpunt een aantal keer herhaald, onder meer in september 2010, in november 2010 en in juni 2011. Uit onderzoek van de SP naar de mening van inwoners van Amstelveen en Buitenveldert blijkt dat bijna niemand een dure metro wil. Mensen willen wel dat tram 5 behouden blijft en dat sneltram 51 behouden blijft met alle bestaande haltes. Dit is dan ook de meetlat waar de SP alle varianten langs zal beoordelen.
Uit een tussenrapportage van het projectbureau Amstelveenlijn blijkt dat een metrovariant zeer ongunstig scoort wat betreft maatschappelijke kosten en baten. Met andere woorden: een metro naar Westwijk is te duur ( 800 miljoen) en slecht voor het openbaar vervoer in Amstelveen.

U bent hier