SP wil geen dure woningen op terrein Aemstelle

20 juli 2011

SP wil geen dure woningen op terrein Aemstelle

De SP wil niet dat er op het terrein van Aemstelle dure koopwoningen gebouwd worden. Het bouwen van dure koopwoningen zou geen prioriteit van het gemeentebestuur moeten zijn, omdat er in Amstelveen juist meer vraag is naar huurwoningen.

In het collegeprogramma schrijven de collegepartijen VVD, CDA, BBA, ChristenUnie en Ouderencombinatie dat er in Amstelveen sociale huurwoningen gebouwd moeten worden en daarnaast ook starterswoningen, studentenwoningen en seniorenwoningen.

Nu zeggen de wethouders Groot (CDA) en Raat (VVD) dat er in Amstelveen genoeg sociale huurwoningen zijn, alleen wonen er de verkeerde mensen in. Het zogenaamde scheefwonen moet aangepakt worden. En dan heeft volgens het college iedereen een woning...

Maar ondertussen wordt er in Amstelveen driftig gesloopt en niet bijgebouwd. Er liggen industrieterreinen braak die niet verkocht kunnen worden en kantoren staan leeg omdat ze niet verhuurd worden. En de plek waar de flats aan de Carmenlaan stonden ligt al vijf jaar braak.

Het gevolg van dit wanbeleid is:
- wachtlijsten van tien jaar en meer voor goedkope en betaalbare huurwoningen;
- vraag en aanbod komen niet met elkaar overeen;
Dat zou dit liberale college toch moeten begrijpen?

Het college wil op het terrein aan de Amsterdamseweg 441 echter geen huurwoningen, maar dure koopwoningen bouwen. De SP constateert dat er hier – ondanks de mooie woorden in het collegeprogramma – geen huurwoningen, geen starterswoningen, geen studentenwoningen en geen seniorenwoningen gebouwd gaan worden.

SP-fractievoorzitter Joep van Erp: “Het college zegt het één, maar doet het ander. Dat is niet consequent en niet eerlijk. Mensen met lagere inkomens en senioren die graag in Amstelveen willen wonen hebben niets aan dit plan.” De SP stemde daarom in de raadsvergadering van 13 juli tegen het voorstel van het college.