Sloop woningen Lievensweg, Aelbrechtlaan: "Wie wind zaait zal storm oogsten!"

16 juli 2011

Sloop woningen Lievensweg, Aelbrechtlaan: "Wie wind zaait zal storm oogsten!"

SP Amstelveen heeft het gemeentebestuur van Amstelveen vorige week verzocht de rapporten openbaar te maken waarop de beslissing is genomen om 34 woningen te slopen aan de Jan Lievensweg en Graaf Aelbrechtlaan.
Tot nu komen we niet verder dan de constatering van wethouder Levie, dat deze woningen niet meer voldoen aan de eisen van deze tijd.
Waarop wethouder Levie en de corporatie dit baseert is niet duidelijk.

De bewoners aan de Jan Lievensweg en Graaf Aelbrechtlaan hebben een heel andere mening. Volgens de huidige bewoners voldoen deze woningen prima. De meeste bewoners willen hier graag blijven wonen in hun eigen huisjes en hebben de hulp van de SP ingeroepen om hen bij te staan. De Woongroep Holland(WGH) en wethouder Levie zullen met feiten moeten komen, dan pas kunnen we in een open debat de beslissing nemen of deze woningen gesloopt zouden moeten worden.
Zolang B&W niet komen met een goede onderbouwing waarin de sloop gerechtvaardigd wordt zal de SP niet accepteren dat er mensen zomaar op straat gezet gaan worden!

Als de SP constateert dat de corporatie hun afspraken niet nakomt geeft Levie de SP gelijk!

Volgens de SP is de corporatie haar belofte niet nagekomen om nog voor de zomer de zaak met betrokkenen te bespreken en de bewoners te begeleiden. Levie ontkent dat niet. Levie geeft de SP dus gelijk. Jammer voor hem dat wij dit geconstateerd hebben. Als hij het zelf geconstateerd had, had hij zijn best kunnen doen dat het alsnog zou gebeuren. Dit laat hij na, maar beschuldigt de boodschapper van het zaaien van onrust in plaats van WGH achter de broek zitten om hun beloften waar te maken.

Boterzacht is de terugkeergarantie voor de bewoners!

Volgens Levie gaat er geen woonruimte verloren en komen er per saldo enkele woningen meer terug voor de gesloopte exemplaren.
Dus er komen weer minimaal evenveel huurwoningen terug?
Natuurlijk niet, het wordt deels koop.
En kunnen of willen alle huidige huurders dat betalen?
Natuurlijk niet. Kopen zal zeker niet lukken i.v.m. met de hoge leeftijd van deze bewoners. Ook de huren zullen dermate hoger liggen dan de huidige huren dat ook dit geen optie is voor de huidige bewoners.
Blijft er nog maar één optie over:
Levie gaat ze geld geven om te kopen………….?
Kunnen deze bewoners het opbrengen om twee keer achter elkaar te verhuizen? Gezien de hoge leeftijd waarschijnlijk niet.

Informatieavond een aanfluiting

Op 7 juli as organiseerde Levie en de corporatie een informatieavond voor de bewoners. De SP heeft het gemeentebestuur gevraagd voor vervoer te zorgen. Het gaat hier immers hoofdzakelijk om alleenstaande oude mensen.
Omdat het gemeentebestuur geen krimp gaf heeft de SP besloten zelf het vervoer te regelen.
Bij de voorgenomen sloop van de huizen aan de J.Lievensweg en G.Aelbrechtlaan voelen de huurders die het aangaat zich in de steek gelaten door zowel de gemeente maar vooral de WGH. De SP wordt in de pers bij monde van wethouder Levie verweten onrust te zaaien onder de ouderen. Maar het is de WGH met de goedkering van dit college die sloopt niet de SP. De informatie avond vorige week in het gemeentehuis was voor de bewoners waarvan de woningen gesloopt worden een aanfluiting. Niets zijn ze wijzer geworden. Mensen op hoge leeftijd moesten blijven staan. Een stoel om op te zitten stond er niet. Hoort blijkbaar bij de zelfredzaamheid welke dit college propagandeert! Vervoer was niet geregeld, de SP heeft dit daarom voor haar rekening genomen.