h

Geen verbetering situatie lijn 300, de lijn moet weer via Oranjebaan!

23 april 2011

Geen verbetering situatie lijn 300, de lijn moet weer via Oranjebaan!

Amstelveen - Het gebruik van de nieuwe halte Langerhuize door reizigers van de Zuidtangent (lijn 300) neemt niet toe. Dit blijkt uit herhaald onderzoek van de SP. De partij noteerde in de ochtendspits op 20 april 2011 slechts 126 uitstappers, terwijl het college 250 uitstappers beloofde. Dit aantal is precies gelijk aan het aantal uitstappers op 17 en 19 januari. De conclusie is dat er sinds de routewijziging van lijn 300 in december 2010 geen groei zit in het aantal uitstappers op de halte Langerhuize. Lijn 300 moet nu snel weer via Oranjebaan gaan rijden, stelt de SP.

In februari 2011 verzocht de SP-fractie het college al om de routewijziging weer ongedaan te maken. De andere partijen in de raad en ook het college vonden het toen nog te vroeg voor zo’n besluit. Volgens wethouder Levie moest de nieuwe route nog een kans krijgen zich te bewijzen. Uit het nieuwe onderzoek van de SP blijkt echter dat – in de drie maanden die sinds de eerdere tellingen in januari verstreken zijn – het aantal uitstappers op de halte Langerhuize niet groeit.

Volgens SP-fractievoorzitter Joep van Erp is de zaak glashelder: het college beloofde 250 uitstappers in de ochtendspits, het blijken er structureel slechts de helft te zijn. Van Erp: “Wethouder Levie moet stoppen met het blijven trekken aan een dood paard. Wij verwachten binnen een maand een voorstel van het college om lijn 300 weer via de Oranjebaan te laten rijden. Als het college dit nalaat, dient de SP hier in de raadsvergadering van juni een motie over in.”

De Zuidtangent is een hoogwaardige openbaar vervoer lijn (HOV) en bedoeld als een snelle verbinding, met weinig omwegen en weinig haltes. Door de omweg langs KPMG duurt een rit tussen Bijlmer en Amstelveen Busstation ongeveer vijf minuten langer en betalen reizigers op saldo op jaarbasis circa 35 euro extra voor deze omweg.




Bijlage: “Geen verbetering situatie Langerhuize; lijn 300 moet weer via Oranjebaan”

style='border-collapse:collapse;border:none'> padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

Aantal
uitstappers

border-left:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

20
april 2011

border-left:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

Gemiddeld
op 17, 19 en 20 jan. 2011

border-top:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

border-top:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

300
naar Haarlem

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

62

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

71

border-top:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

300
naar Bijlmer

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

64

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

51

border-top:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

border-top:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

Totaal

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

126

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

122

border-top:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

border-top:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

waarvan:

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

border-top:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

looprichting
LG

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

59
= 47%

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

±
62%

border-top:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

looprichting
KPMG

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

67
= 53%

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

±
38%

border-top:none;padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

none;border-bottom:solid windowtext 1.0pt;border-right:solid windowtext 1.0pt;
padding:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt'>

 

U bent hier