Langer onderweg en duurder uit op lijn 300

22 november 2010

Langer onderweg en duurder uit op lijn 300

Amstelveen - Op 12 december 2010 gaat de nieuwe dienstregeling van Connexxion in.

Op lijn 300 – de Zuidtangent – vindt tussen Amsterdam Bijlmer en Amstelveen busstation een verslechtering plaats.

U bent langer onderweg

De Zuidtangent is een snelle buslijn zonder omwegen en met weinig haltes.
Vanaf 12 december 2010 bent u langer onderweg tussen station Bijlmer en Amstelveen/Schiphol omdat de bus een omweg gaat maken langs het nieuwe KPMG-kantoor in Amstelveen.

Halte Oranjebaan wordt opgeheven

Door de nieuwe route verdwijnt de belangrijke halte Oranjebaan. Op tram 5 overstappen kan daar niet meer. Bij de Ouderkerkerlaan komt een nieuwe halte, maar daar kunt u alleen overstappen op sneltram 51. Bovendien is de oversteek bij de nieuwe halte onlogisch en gevaarlijk. Scholieren van Panta Rhei moeten voortaan met bus 171 of 175, die rijden minder vaak. Winkelcentrum Bankrashof en de woonwijken Bankras en Kostverloren worden slechter bediend.

U gaat meer betalen

Met de ov-chipkaart betaalt u voor de afstand die u reist. Als de bus een omweg maakt, betalen busreizigers dus extra. Elke dag opnieuw. De omweg van lijn 300 kost per rit 7 eurocent. Als u vijf dagen per week retour reist, betaalt u – bij reizen op saldo – elk jaar zo’n € 35,00 extra.

Waarom?

De gemeente Amstelveen heeft in 2002 met de stadsregio afgesproken dat bij het nieuwe KPMG-kantoor een halte van lijn 300 moet komen. Uit een oud onderzoek – in 2002 – blijkt dat deze aanpassing in de ochtendspits 250 extra reizigers trekt. Elke dag reizen ongeveer 27.000 mensen met lijn 300. Voor die 250 nieuwe reizigers zijn straks alle andere reizigers langer onderweg en duurder uit. De SP vindt dat waanzin.

Wat kunt u doen?

Geef ons uw mening en ideeën over lijn 300. Wij zorgen dat alle leden van de Amsterdamse en Amstelveense gemeenteraden en de leden van de regioraad dit ontvangen. Met uw mening en ideeën wil de SP een vuist maken tegen de verslechtering op lijn 300.

amstelveen@sp.nl