1e kamerlid Geert Reuten op ledenvergadering SP Amstelveen: cijfers tonen aan : Rijken worden echt rijker!

6 november 2010

Amstelveen - Op 3 november is een ledenvergadering gehouden die in het teken stond van de verantwoording over het afgelopen verslagjaar (november 2009 t/m oktober 2010). Voorzitter Harald Bos gaf namens SP bestuur een verslag van de vele activiteiten die er georganiseerd zijn in dit drukke verkiezingsjaar.

Ledenvergadering 3 november 2010

Geert Reuten, eerste kamer lid voor de SP, tevens econoom, was uitgenodigd om een lezing te geven voor de aanwezige SP leden. Geert sprak over het hoe en waarom van de crisis. Met daarbij ook een uitleg over hoe de SP de zaken zou aanpakken.

Geert gaf ons een aantal verrassende inzichten, wel met veel cijfers, maar hij lichtte dat goed toe. Geert liet ons zien, wat we allemaal wel op onze klompen aanvoelen, maar niet altijd rationeel kunnen onderbouwen. Bijvoorbeeld het feit dat we in Nederland enorm gestegen zijn qua totaal vermogen, maar dat de toename vooral terecht gekomen is bij de toch al rijken.

De rijken worden dus echt rijker!

In de 10 jaren voor de bankencrisis (1996-2006) groeide ons gezamenlijke vermogen met 525 miljard. Dat is 112 %
De totale groei is gemiddeld terechtgekomen bij de rijkste 7,5 % (in 1996 meer dan 2 ton vermogen) en 2/3 van die groei bij de rijkste 1,7% (in 1996 meer dan een half miljoen)

Het door de nieuwe regering van VVD, CDA en (PVV) te voeren beleid van bezuinigingen van 18 miljard, zal bij de overheid 50.000 werklozen gaan opleveren. Door de afname van de bestedingen zullen nog eens ca 60.000 mensen werkloos gaan worden.

De voorlopige conclusie is wel dat er nog niet veel geleerd lijkt te zijn door de overheid en de banken na het bijna omvallen van het financiƫle systeem. Geert deelde ook mee dat hij komende week zijn zorgelijke conclusies ook aan de minister van financiƫn zou gaan mededelen.

Geert deelde een hand-out uit met de presentatie om het thuis nog allemaal eens door te kunnen kijken.

Bedankt Geert voor je inzichten!