Red de Bovenkerkerpolder

1 november 2009

Red de Bovenkerkerpolder

Amstelveen - Er wordt illegaal een golfbaan aangelegd in de Polder!

1e foto

Opdrachtgever: Loogman

Met medewerking van: Gemeentebestuur Amstelveen

De bouw is stil gelegd door:

De voorzieningenrechter te Amsterdam

1e foto

Loogman mag geen gebruik maken van de door het gemeentebestuur van Amstelveen verleende bouwvergunningen totdat de bestuursrechter haar oordeel in de bodemprocedure heeft gegeven op 14 januari 2010.

Deze uitspraak van de voorzieningenrechter houdt in dat Loogman direct moet stoppen met de bouw van de golfbaan in de Bovenkerkerpolder.
De voorzieningenrechter concludeert 'dat over het standpunt van Amstelveen dat de bouwvergunningen niet in strijd zijn met de bestemming, gerede twijfel mogelijk is'.

De twijfel over de interpretatie van de bestemmingsplanbepalingen komen voor rekening en risico van Amstelveen, omdat de gemeente heeft nagelaten het bestemmingsplan te actualiseren en aan te passen aan de huidige tijd'.

In feite stelt de rechter hier dat de gemeente Amstelveen de problemen over zich heeft afgeroepen door zich te baseren op een bestemmingsplan uit 1958 dat natuurlijk al lang geleden had moeten worden aangepast.

Met de klaagzang van Loogman dat het plan hem al zoveel geld heeft gekost maakt de rechter ook korte metten. Van meet af aan wist Loogman dat er een brede weerstand was tegen zijn plannen. Met het risico dat enige vertraging zou optreden omdat deze vraag door de rechter zou moeten worden beantwoord, moest Loogman dan ook bekend zijn geweest.

De SP-Amstelveen is blij met de uitspraak van de rechter en roept zowel Loogman als de gemeente op hun plannen te staken en zich neer te leggen bij de wens van bevolking, rijksoverheid en provincie omdat: de aanleg van de golfbaan veel weerstand oproept bij de bevolking en geen draagvlak heeft.
De Bovenkerkerpolder moet behouden worden als cultuurlandschap in de visie van rijk, provincie en zelfs de eigen gemeentelijke visie.

Hier hoort geen golfbaan thuis!

Het gemeentebestuur moet zich niet laten gijzelen door de eventuele claims ingediend door Loogman.

Deze "soap in de polder" wordt vervolgd op 14 januari 2010. De SP-Amstelveen blijft ondertussen actie voeren voor behoud van de polder en tegen de komst van een "Teletubbie landschap" aan de Amstel!