Analoge TV moet op de kabel blijven

20 november 2009

Analoge TV moet op de kabel blijven

Uithoorn - De SP vindt het voornemen van 'kabelaar' CAIWAY om te stoppen met analoge televisie hondsbrutaal. De private monopolist op de Uithoornse kabel wil de inwoners digitale televisie opdringen, of zij dat willen of niet.

Daarmee lijkt winstvergroting voor het bedrijf belangrijker dan keuzevrijheid van de inwoners.
De SP wil de analoge TV op de kabel houden en wil dat burgemeester en wethouders het plan van CAIWAY blokkeren

Een deel van de huishoudens heeft geen digitale televisie, bijvoorbeeld omdat de kwaliteit ervan te wensen overlaat of omdat men het ingewikkeld vindt. Een andere groep is wel geabonneerd op digitale televisie, maar heeft naast het toestel in de woonkamer nog meer toestellen, bijvoorbeeld in de slaapkamers.

Op die toestellen kan nu nog analoog televisie gekeken worden. Straks kan dat niet meer en moeten inwoners voor elk toestel apart een decoder kopen. Naast onnodige kosten stijgt hierdoor het energieverbruik. Bovendien levert het voor mensen onnodig gedoe op. De SP vindt dit alles zeer onwenselijk.
Ongeveer tien jaar geleden besloot de Uithoornse gemeenteraad tot het verkopen van de tot dan toe publieke kabel. Alleen raadslid Harald Bos, nu afdelingsvoorzitter van de SP, stemde destijds tegen.

Bos: " Ik voorzag toen al dat verkoop zou leiden tot minder zeggenschap en hogere kosten voor de inwoners. Ook de gemeente Aalsmeer heeft de kabel verkocht."

"De SP zal burgemeester en wethouders van Uithoorn en Aalsmeer binnenkort verzoeken hun uiterste best te doen om het plan van CAIWAY van tafel te krijgen."

Verontruste inwoners kunnen een e-mail sturen aan uithoorn@sp.nl of aalsmeer@sp.nl