Resultaten Buurten in Keizer Karel Park

18 juni 2008

Resultaten Buurten in Keizer Karel Park

Amstelveen - Afgelopen twee zaterdagen, 7 juni en 14 juni, is de SP afdeling Amstelland-Meerlanden gaan buurten in de Amstelveense wijk Keizer Karel Park. Op 14 juni hebben we daarbij ondersteuning gekregen van een Tweede Kamerlid van de SP, Marianne Langkamp. We zijn bij de mensen aan huis geweest, hebben daarbij onze Zo-Krant verspreid, maar belangrijker nog: met de mensen gepraat!

De mensen gevraagd over het leven in de wijk, maar vooral ook zelf laten vertellen wat ze er van vinden. Hele vriendelijke, prettige gesprekken zijn dat geworden, waarbij er veel informatie naar boven gekomen is. Wat vinden de bewoners van de wijk zelf, en dan met name de buurt rondom de Van der Hoop Laan, van het Keizer Karel Park?

Gelukkig zijn veruit de meeste bewoners op de eerste plaats tevreden over hun buurt. Als veelgehoorde pluspunten worden genoemd;

Een rustige wijk,
Veel groenvoorziening,
Prettig om de winkels dichtbij te hebben,
Een afwisselende samenstelling van de bevolking (jong, oud, diverse kleuren, diverse inkomens),
Lagere school dicht bij huis,
Speelvoorzieningen in de buurt (speeltuintjes).

Buurten in de buurt, met rechts kamerlid Marianne Langkamp
Marianne buurten

Maar er zijn ook wel een paar verbeterpunten te noemen. Niet alles is perfect, dat hoeft ook niet maar het is mooi om er naar te streven. De meest genoemde knelpunten waar wel wat aan verbeterd kan worden zijn;

De verkeersveiligheid met name rond de Van der Hoop Laan,
Veiligheid; de wijkagent terug en aanspreekbaar, er wordt gedeald in de wijk, het zwerfvuil,
Voorzieningen voor jongeren met name in de leeftijd 12-16, hangjongeren problematiek, groep jongeren zijn bezig geweest om een trapveldje te realiseren maar kregen 0 op het rekest van gemeente,
De middelbare school, met name de Panterij (vmbo) is ver weg,
De speeltuintjes (een pluspunt dat ze er zijn, maar ze kunnen nog beter),
In veel flats ontbreken liften en zijn dus niet toegankelijk voor minder valide mensen,
Geen doorstroming mogelijk in de wijk.

Buurten in de buurt, deelnemers van de afdeling
Afdeling buurten

Wat ook goed is om te weten is dat de meeste bewoners vinden dat ze goed op de hoogte gehouden worden door de gemeente en de woningbouwvereniging, al was er ook een minderheid die aangaf niet op de hoogte gehouden te worden en daardoor soms voor een verrassing kwam te staan zoals bijvoorbeeld onderhoudswerkzaamheden.

Er is wel onzekerheid over de toekomst van het Keizer Karel Park, er gaan veel geruchten in het rond en de informatievoorziening laat daar wel te wensen over. Al met al kunnen we de conclusie trekken dat de mensen in het Keizer Karel Park redelijk tevreden zijn, en dat graag zo willen houden. Zoals gezegd is er wel een angst die we vaak hebben gehoord omdat er allerlei geruchten gaan dat er veranderingen komen in de wijk. Waardoor de huren gaan stijgen, of de samenstelling verandert. En men niet weet wat er gaat gebeuren of wanneer.

De SP Amstelland-Meerlanden zal met de verbeterpunten aan de slag gaan, door te kijken naar de oorzaak van de problemen en de mogelijke oplossing. Daarna zeker weer met de bewoners van de wijk praten, om uiteindelijk samen te kijken hoe we voor een verbetering zorgen. Dat laatste kan door verbeterplannen aan gemeente aan te bieden maar ook door actie voeren of door afspraken die je als groep bewoners gaat maken. Wij blijven ons inzetten om Keizer Karel Park een prettige gemengde wijk met goede voorzieningen te houden, en plannen die de wijk een andere richting op sturen met hart en ziel tegen gaan.

Tot slot, ook andere wijken kunnen een bezoek van de SP tegemoet zien, 4 keer per jaar gaan we sowieso een wijk, en binnen die wijk een buurt, bezoeken om te horen wat er speelt.

Zie ook: Landelijke SP Website