Zeer goede verkiezingsuitslag in Amstelland-Meerlanden

12 maart 2007

Zeer goede verkiezingsuitslag in Amstelland-Meerlanden

Dat de verkiezingen van 7 maart 2007 voor de SP in heel Nederland en in de hele provincie Noord-Holland goed zijn verlopen, was al duidelijk.

Vandaag stelde het centraal stembureau in Haarlem de definitieve uitslag voor Noord-Holland vast. In de Provinciale Staten van Noord-Holland stijgt de SP van 4 (omgerekend) naar 9 zetels, op een totaal van 55 zetels. Wij danken alle SP-stemmers in Aalsmeer, Amstelveen, Ouder-Amstel en Uithoorn hartelijk voor hun stem!

Enkele wetenswaardige nieuwsfeiten voor onze afdeling:

• In Uithoorn en Amstelveen behaalde SP nog hógere scores dan op 22 november 2006. Op dit punt scoorde de SP-afdeling Amstelland-Meerlanden bovengemiddeld goed in Nederland.
  • In Amstelveen haalde de SP 11,8% van de stemmen. In 2003 was het 4,9%.
  • In Uithoorn haalde de SP 12,6% van de stemmen. In 2003 was het 3,9%.
  • In het stembureau in sporthal De Scheg (flats Europarei) is de SP met 27,6% van de stemmen veruit de grootste partij van Uithoorn geworden. Op de tweede plaats eindigde het stembureau in buurthuis Ponderosa: 18,3% van de Uithoornse kiezers koos hier voor de SP.
  • SP-kandidaat Harald Bos uit Uithoorn heeft in heel Noord-Holland 3283 voorkeurstemmen behaald. Dat is 2,41% van de op de SP uitgebrachte stemmen. Alleen al in Uithoorn haalde Bos 572 stemmen.
  • CDA-kandidaat Trudy Veninga uit Uithoorn kreeg 1218 voorkeurstemmen in Noord-Holland. Dat is 0,80% van de op het CDA uitgebrachte stemmen.
  • VVD-kandidaat Frans van Hugten uit Uithoorn haalde in de hele provincie 536 voorkeurstemmen. Dat is 0,27% van de op de VVD uitgebrachte stemmen.
  • De voorkeursdrempel bedraagt deze keer 3931 stemmen. Dit komt overeen met 25% van de kiesdeler. Wie 25% of meer van de kiesdeler haalt, is met voorrang gekozen.

Meer en gedetailleerde uitslagen zijn te vinden op:
Ga naar de Provinciale Staten 2007 Uitslag