SP spreekt met directeur van Het Hoge Heem

5 juli 2006

SP spreekt met directeur van Het Hoge Heem

Op 22 juni heeft een delegatie van de SP een bezoek gebracht aan Het Hoge Heem.

Directeur John Naborn had de SP uitgenodigd voor een gesprek naar aanleiding van de berichten die de SP bereikt hebben over het vrijwilligersbeleid binnen het verzorgingshuis. De afgelopen maanden is het nodige tumult ontstaan bij een aantal (voormalige) vrijwilligers.

De directeur heeft in het gesprek zijn visie op de zaak gegeven. De gemaakte keuze om op een andere manier dan voorheen zorg aan te bieden, heeft consequenties voor de taken van de vrijwilligers. Zo is er bijvoorbeeld geen winkel meer in het verzorgingshuis. Vrijwilligers die zich voorheen met deze winkel bezighielden, kunnen nu samen met de bewoners een bezoek brengen aan het aan de overzijde gelegen winkelcentrum Zijdelwaard. Ook de andere opzet van het restaurant, waarbij gekozen is voor betaalde krachten en het volgen van de landelijke wetgeving op het gebied van hygiëne (HACCP) betekent dat vrijwilligers nu een diploma nodig hebben om ook “achter de bar” te mogen werken.

De directeur erkent dat er op het gebied van de communicatie zaken niet goed en niet tijdig zijn verlopen. Maar hij benadrukt dat, in tegenstelling tot de berichten die de SP ontvangen heeft, er door hem geen enkele vrijwilligersovereenkomst is opgezegd. Wel is een aantal vrijwilligers opgestapt omdat zij geen cursus wilden volgen, de nieuwe taken niet leuk zouden vinden, of omdat zij boos zijn over de gang van zaken. Het merendeel van de nu nog werkzame vrijwilligers zijn volgens de directeur tevreden. Ook de cliëntenraad, de bewoners en de familie van de bewoners zouden tevreden zijn over de nieuwe werkwijze binnen het verzorgingshuis.

De SP heeft in het gesprek benadrukt dat vrijwilligers zeer zorgvuldig behandeld moeten worden. Zij verrichten immers uit vrije wil werkzaamheden voor het verzorgingshuis en de bewoners. Extra flexibiliteit in bijvoorbeeld de communicatie en betrokkenheid van de ondernemingsraad is hier op zijn plaats. Verder hebben wij de vraag gesteld of het absoluut nodig is om landelijke richtlijnen voor 100% op te volgen, omdat de rijksoverheid bij andere onderwerpen (zoals Schiphol en softdrugs) wel gedoogt. Tenslotte heeft de SP zorg uitgesproken over het feit dat wij toch een aantal meldingen ontvangen hebben, terwijl het doorgaans niet zo vaak voorkomt dat mensen zich tot een politieke partij wenden. Zeker niet voor zaken waarvoor de gemeente niet in eerste instantie verantwoordelijk is.

Toch is de gemeente wel partij in deze zaak. Het Hoge Heem is immers het enige verzorgingshuis in Uithoorn en de gemeente streeft een actief vrijwilligersbeleid na. Het Hoge Heem neemt met circa 130 vrijwilligers een grote positie in op de lokale “vrijwilligersmarkt”. Tijdens een provinciale bijeenkomst heeft SP-statenlid Bert Putters wethouder Monique Oudshoorn aangesproken over deze zaak. Ook heeft de afdeling Amstelland-Meerlanden een reactie aan de wethouder gevraagd. Zij adviseerde de uitkomsten van het gesprek met de directeur af te wachten.

Dit gesprek is inmiddels gevoerd. Wethouder Oudshoorn heeft samen met een ambtenaar ook een gesprek met de directeur gevoerd. De SP heeft tegen de directeur de wens uitgesproken dat het in de toekomst (nog) beter zal gaan en dat wij geen klachten meer hopen te ontvangen. Als er toch mensen zijn die nog op- en aanmerkingen hebben, dan adviseert de SP dat wel aan ons te laten weten en hierover ook een brief of e-mail te sturen aan de wethouder: wethouder.oudshoorn@uithoorn.nl .