Toestanden in Het Hoge Heem

20 mei 2006

Toestanden in Het Hoge Heem

De berichten die ons momenteel over het "nieuwe" bejaardenhuis Het Hoge Heem in Uithoorn bereiken, zijn niet positief.

Hoewel het huis onlangs geheel gemoderniseerd en gerenoveerd is, schijnt het personeelsbeleid danig verslechterd te zijn. De nieuwe directeur zou duidelijk een ander beleid voeren dan zijn voorganger. Tot voor kort waren er veel vrijwillige hulpverleners actief in Het Hoge Heem. Deze hulp kon men goed gebruiken. Ook de bewoners en begeleiders waren hier zeer over te spreken.

Helaas schijnt de nieuwe directeur niet verder te willen met deze vrijwilligers. Volgens de berichten stelt hij weinig interesse in vrijwillige bejaardenhulp. Er zouden al 28 vrijwilligers ontslagen zijn. Omdat het vaste personeel het nu veel drukker krijgt, is het al gebeurd dat een demente bewoonster onopgemerkt en voor lange tijd heeft kunnen "ontsnappen". Volgens de berichten werd de vermissing pas opgemerkt nadat haar voormalige buren haar teruggebracht hadden. De verwachting is dat de directeur geheel zonder vrijwilligers verder wil.

De SP is bezorgd over deze berichten. Het zou een ongewenste ontwikkeling zijn voor de bejaardenzorg in onze gemeente. Wij hebben - op grond van het voorgaande - de indruk dat de directeur het belang en de waarde van vrijwilligers, zeker in deze tijd van bezuinigingen, onderschat. De SP zal opheldering vragen aan de directeur van Het Hoge Heem en aan CDA-wethouder Monique Oudshoorn.

Wij verwachten dat deze wethouder adequaat zal reageren om verdere escalering van de situatie te voorkomen. Ook in het licht van het vrijwilligersbeleid van de gemeente Uithoorn ligt een snelle reactie voor de hand. Wij hopen dat de ontslagen en nuttige vrijwilligers weer snel terug kunnen en willen keren naar Het Hoge Heem.