De Poel

13 februari 2010

De Amstelveense Poel: Beschermd Amstelveens natuurgebied!

Amstelveen - Lijsttrekker Joep van Erp spreekt over het belang van het groen aan de oevers van de Poel. Ondertunneling van de A9 is een grote bedreiging voor de Poel.

Toespraak Joep van Erp:

"Wij staan hier aan de mooie Poel met zijn zompige oeverlanden omdat wij ons grote zorgen maken over de toekomst van dit natuurgebied."

"Want voor de SP is dit een natuurgebied. De Amstelveense poel is een veenplas, ontstaan in de negentiende eeuw. Van inpoldering is het nooit gekomen De alsmaar groeiende bevolking van de negentiende eeuw had behoefte aan brandstof. In heel Holland werd veen gewonnen. De veenplassen die daardoor ontstonden werden meestal ingepolderd, maar zover is het met de Poel nooit gekomen."

"Door de bijzondere omstandigheden en het spaarzame grondgebruik heeft zich hier een bijzondere plantengroei ontwikkeld planten met planten als orchideeën en de vleesetende zonnedauw."

9 februari 2010

Geen dure villa’s aan de oevers van de groene Poel!

Amstelveen - De SP vindt dat de Amstelveense Poel een groen natuurgebied moet blijven. Daarom voeren wij op zaterdag 13 februari om 11.00 uur actie bij de Poel. De gemeente Amstelveen sluit namelijk niet uit dat aan de oevers van de Poel woningen gebouwd gaan worden.
De Amstelveense Poel
Winters gezicht op de oevers van De Poel

Met de opbrengst hiervan wil de gemeente andere projecten in Amstelveen betalen, zoals de verbreding en ondertunneling van de A9.