KLOPTOBER IN AMSTELVEEN
KLOPTOBER IN AMSTELVEEN
Op zaterdag 23 oktober is een delegatie van zes actieve leden in de hoge Jeanne d’Arcflat geweest om te kloppen. Het is immers ‘kloptober’.
In deze flat hebben de bewoners hun verhalen met ons willen delen. Dat is heel belangrijk om inzicht te krijgen in wat er speelt in een wijk. De flat wordt momenteel gerenoveerd en krijgt een ware facelift. Ramen en kozijnen zijn vervangen en het ziet er allemaal weer mooi uit. De meeste bewoners zijn dan ook tevreden.
Toch waren er ook enkele opmerkingen over de ventilatieroosters. Die functioneren niet over goed. En als mensen té lang moeten wachten op contact met verhuurder Eigen Haard, dan gaan ze zelf een oplossing bedenken. Bijvoorbeeld het ventilatierooster dichtplakken. Tsja, en dat is nou net niet de bedoeling van zo’n rooster. Hoewel…… Eigen Haard heeft zelf ook de brievenbusgleuven in de deuren aan de galerijkant ook dichtgeplakt.
We komen ook hier schrijnende gevallen tegen van mensen die in een ongewenst woonsituatie verkeren. Bijvoorbeeld een moeder die met 4 volwassen kinderen in de flat woont, omdat haar kinderen geen betaalbare woonruimte kunnen vinden. Als je dan een uitkering hebt, dan word je geconfronteerd met de kostendelersnorm en blijft er nauwelijks nog iets van de uitkering over. Ook spraken we met een 90-plusser die samenwoonde met zijn zoon die een psychische aandoening heeft en tot vrijwel niets in staat is. De hoogbejaarde man was er trots op dat hij zelf nog alles deed: boodschappen, koken en schoonmaken. Van hulp wil hij niets weten, maar hoe het nu verder moet met zijn zoon als hij er niet meer is wist hij ook niet.
Er is behoefte in de wijk aan een openlucht sportveld, waar mensen kunnen bewegen. Want zoiets is er niet in de wijk. Waar iedereen zich zorgen over maakt is het zwerfvuil rondom de afvalcontainers. Want niet alle bewoners nemen het even nauw met de regels daaromtrent. Veel bewoners vinden het ook lastig dat er in hun wijk geen bus meer rijdt. Nu moeten ze helemaal naar de halte van lijn 25 om bij het OV te komen.
Het waren allemaal stuk voor stuk goede gesprekken en we hebben sommige mensen kunnen wijzen op het bestaan van onze hulpdienst en op de diensten van het financieel café.