h

Zware beroepen

27 november 2024

Zware beroepen

Foto: SP

Vrijdag 22 november 2024 was Bart van Kent in Amstelveen om met geïnteresseerden en leden over het onderwerp zware beroepen te discussiëren. De avond was zoals altijd georganiseerd in wijkcentrum De Meent en trok een mooi aantal belanghebbenden die werkzaam zijn op de bagage-afdeling van Schiphol.

Onder zware beroepen worden verstaan beroepen die zorgen voor onomkeerbare fysieke slijtage als de werknemer het werk langer dan 30 jaar uitvoert, aldus de definitie van het ministerie van Sociale Zaken. Het gaat volgens de definitie dan niet om mentaal zware beroepen, al kun je je afvragen of het een niet met het ander samenhangt. Er zijn ook beroepen die we als zware beroepen kunnen kenmerken vanwege de werkdruk. Denk bijvoorbeeld aan verpleegkundigen of mensen die het verkeer in de lucht regelen. Laatstgenoemde mogen in door die mentale druk slechts zeven uur per dag werken, aldus de website Indeed.

Bart van Kent hield een inleiding over de financiële kant van het onderwerp en de relatie m.b.t. de pensioenleeftijd, die begrijpelijkerwijs altijd een punt van discussie is. Samen met de FNV heeft de SP voorstellen gedaan om de AOW-leeftijd voor deze groep weer naar 65 jaar te brengen. Doordat het vaak werk is waar – met werkelijk alle respect – weinig opleiding voor nodig is, begint men ook op jongere leeftijd met werken dan in andere beroepsgroepen. Dit alleen al is een argument om eerder te mogen en willen stoppen met werken.

Tilliften en hulpmiddelen

Medewerkers moeten in een zittende positie de koffers in het laadruim brengen. Fijnstof, geluidsoverlast en motoren van vliegtuigen die in je gezicht blazen en ploegendiensten zijn pittige verzwarende omstandigheden en reële gezondheidsrisico’s zoals kanker. De helft van de tilhulpen werkt niet naar behoren en worden derhalve niet gebruikt. Het werk is sterk afhankelijk van deadlines, dus er is geen tijd te verliezen aan het op zoek gaan naar goed materiaal. Als je voorstelt om de werkdruk te verlagen vinden werkgevers je lastig. Met de eventuele gevolgen dat je je baan kwijtraakt. Dus een extra druk voor de werknemer bovenop het toch al zware werk. Verder zijn de arbeidsomstandigheden op de platformen niet ideaal. KLM probeert de wet nog wel te volgen, maar andere vliegtuigmaatschappijen nemen de regels minder nauw. De arbo-norm zegt wel iets over hoeveel kilo’s je mag tillen, maar dan weer niets over de belasting per uur. Net als in andere bedrijfstakken geven feestdagen, vakantieperioden extra druk.

Bij sommige groepen heerst er een angstcultuur omdat zij de taal niet goed beheersen. Zij hebben minder carrière-switch mogelijkheden en denken noodgedwongen op korte termijn.

Oplossingen

Een puntensysteem voor zware beroepen zou een goed middel kunnen zijn om te bepalen welke werknemers in dergelijke beroepen in aanmerking komen om eerder te stoppen met werken. Vaak is je lichaam al versleten voor je met pensioen mag. Het fijnstofprobleem zou je kunnen beperken door vliegtuigen te laten slepen door een robot of elektrische sleper. Maar dit is voor de werkgevers kostenverhogend.

Conclusie

Er is nog veel te verbeteren voor deze beroepsgroepen. Maar de hoge moraal maakt dat werknemers niet snel tot staken overgaan. Velen houden van hun werk en zoals ook in andere beroepsgroepen wordt daar direct of indirect misbruik van gemaakt. De SP gaat nieuwe bijeenkomsten plannen om vervolgstappen te bespreken. Een onderwerp in de categorie ‘lange adem’. Maar de SP laat niemand in de steek en biedt een podium om je stem te laten horen.

Reactie toevoegen

U bent hier