Heidag in De Meent

1 september 2024

Heidag in De Meent

Foto: SP

Een groep van zo'n twintig leden is de laatste vrijdag van augustus bijeengekomen om te brainstormen over de koers en de poppetjes van de afdeling. Eens in de zoveel tijd verwateren verantwoordelijkheden en ligt slijtage op de loer. Zeker als een afdeling, zoals de SP Amstelveen, al een hele tijd door dezelfde groep leden wordt getrokken. Dat is geen falen, dat is proactief handelen.

Volgens mij is het geen geheim dat verenigingen, de voetbalclub of bridgeclub, het moeilijk hebben om vrijwilligers te vinden. De SP Amstelveen is daarop geen uitzondering. En dat is jammer. De SP doet in Amstelveen - naar mijn mening - goede dingen. De SP signaleert vaak als eerste waar zaken verkeerd dreigen te gaan. De kanarie in de kolenmijn van Amstelveen. Waar het gaat om arbeidsomstandigheden, problemen op de woningmarkt, de SP vraagt veelal middels acties aandacht voor misstanden. Misstanden waarbij de zwaksten in de samenleving gemangeld worden door markt en aanbod.

Veel zaken gaan goed in Amstelveen

En natuurlijk, veruit de meeste dingen zijn prima geregeld in onze gemeente. Maar dat maakt het leed van mensen die in de problemen komen er niet minder op. En daar wil de SP doen wat zij kan. Maar daar hebben we leden voor nodig die bereid zijn de handen uit de mouwen te steken. De SP heeft in de gemeenteraad een goed draaiende fractie. Zij werkt hard om de belangen van mensen aan de kaak te stellen. Maar zo'n SP-fractie kan alleen optimaal haar werk doen als er een goed bestuur en ledennetwerk achter hen staat. En daar wringt steeds meer de schoen. Zoals die schoen - als gezegd - bij meerdere organisaties wringt.

Belangrijk en leuk

Vind jij dat de SP goed werk verricht? Ben je trots op onze Hulpdienst of bereikte resultaten? Meld je dan bij ons aan en kijk samen met reeds actieve leden wat voor jou geschikt is om te doen. Iedereen is waardevol. En iedereen is in staat een bijdrage te leveren aan een socialere samenleving. Een keer per maand vergaderen wij als afdeling in wijkcentrum De Meent. En daar bespreken we welke zaken aangepakt moeten worden in de gemeente. Iedereen kan daar zijn of haar bijdrage in kwijt en ziet hoe zinvol het is om dingen aan de kaak te stellen. Politiek kunnen we heel laagdrempelig maken en toch effectief. Zie bijvoorbeeld de hondenbelasting. Een op het eerste gezicht heel onbenullig onderwerp, maar voor veel oudere en/of eenzame inwoners is een huisdier heel belangrijk. Die belasting is afgeschaft op initiatief van de SP. Kleine veranderingen die het leven van - soms kwetsbare - mensen een stuk aangenamer kunnen maken.

Kom langs

Zo zie je maar. Politiek is niet ingewikkeld of saai. Politiek staat midden tussen de mensen. Politiek is wel verbonden aan ideeën en idealen. Denk jij je idealen te willen verwezenlijken, maar kun je dat niet alleen? Kom eens bij ons een kijkje nemen en ervaar wat er bij je past om te doen? Grote veranderingen beginnen vaak met kleine stappen....