SP Amstelveen bij flyeractie Tata Steel

10 maart 2023

SP Amstelveen bij flyeractie Tata Steel

Tekst: Bart Stam en foto's: Anouk Beynon

Een zware delegatie uit Amstelveen – Cheryl, Anouk, Jan en Bart – heeft vrijdag 10 maart deelgenomen aan een flyeractie bij Tata Steel in Velsen-Noord. Het staalbedrijf, dat in 1918 begon als Koninklijke Hoogovens, staat de laatste jaren in de vuurlinie vanwege de uitstoot van giftige stoffen in de omgeving. Tegelijkertijd is het staalbedrijf met negenduizend personeelsleden een van de grootste werkgevers van Nederland.

De SP wil aandacht voor de gevolgen van deze emissies in de IJmond. Al jaren is bekend dat het aantal gevallen van kanker in deze regio hoger ligt dan in de rest van Nederland. Dit valt overigens niet alleen het staalbedrijf te verwijten: ook de scheepvaart van en naar Amsterdam – de vierde haven van Europa – en de aanvliegroutes van Schiphol leverden hun aandeel!

Al jaren pleit de SP in Noord-Holland voor een schonere productie van ruwijzer en staal bij Tata Steel. Dit zou bijvoorbeeld kunnen door massale inzet van waterstof in plaats van steenkool, cokes, pellets en sinter. Hiervoor zijn echter miljardeninvesteringen nodig.

Sluiting van de staalfabriek is voor de SP geen optie: dan verliezen negenduizend werknemers hun baan, plus een scala aan toeleveranciers. Een betere oplossing is de productie van groen staal zonder noemenswaardige emissies, bijvoorbeeld via waterstof.

Groen staal

In vergaderingen van Provinciale Staten van Noord-Holland heeft de SP vaak gepleit voor strenge naleving van de milieuregels maar ook voor het stimuleren van groen staal, bijvoorbeeld via waterstof. Op maandag 6 maart diende de SP hiervoor een voorstel in, waarmee de meerderheid van Provinciale Staten akkoord ging. Samen met werknemers en omwonenden wil de SP de druk opvoeren bij zowel Tata Steel als de Nederlandse overheid voor een schone staalproductie.

Actievoeren

Om deze plannen kracht bij het zetten voerde de SP Noord-Holland diverse dagen een flyeractie uit bij de hoofdingang van het staalbedrijf. Een tien man sterke delegatie uit Velsen, Haarlem, Grootebroek en natuurlijk Amstelveen reikte aankomende en vertrekkende werknemers een flyer uit met informatie over groen staal. Dit gebeurde onder leiding van Chris Schaeffer, regiovertegenwoordiger SP Noord Holland Zuid, en Heidi Bouhlel-Lascaris, nummer twee op de kandidatenlijst. Ondanks het beroerde weer stonden onze mensen hun mannetje bij de slagbomen. Vrijwel alle automobilisten pakten onze folders aan. Na zo’n twee uur vond champagneleider Schaeffer het welletjes.

Koffie van beveiligers

SP Amstelveen kan terugkijken op een mooie dag. Ook al dreigde het even mis te lopen toen het navigatiesysteem van chauffeur Bart het liet afweten en we ten oosten van Beverwijk in de weilanden terechtkwamen. Vooral dankzij Anouk en Cheryl waren we weer snel terug in de bewoonde wereld en op de plaats van bestemming! Hulde trouwens voor de beveiligers van Tata Steel die ons, kleumende actievoeders, ruimschoots voorzagen van koffie.