Vattenfall 'genationaliseerd'

21 oktober 2022

Vattenfall 'genationaliseerd'

Foto: SP

Op vrijdagmiddag 21 oktober jl. heeft een groep SP’ers onder leiding van Lilian Marijnissen het Zweedse Energiebedrijf Vattenfall genationaliseerd. Het hoofdkantoor van het symbolisch genationaliseerde bedrijf is gevestigd tegenover de Arena in Amsterdam-Zuidoost.

Het Prinsjesdagprotest was de aftrap voor een langdurige actie waarbij we de kosten van onder andere de energie omlaag willen brengen. Eén van de manieren om dit voor elkaar te krijgen is het nationaliseren van de energie. Daarom heeft de SP deze vrijdag alvast symbolisch van Vattenfall in plaats van een Zweeds een Nederlands energiebedrijf gemaakt. De Zweedse kleuren in het logo zijn daarom vervangen door de Nederlandse driekleur.

Het is niet uit te leggen dat een Zweeds nationaal energiebedrijf in Nederland geld aan het verdienen is aan de verkoop van energie aan bedrijven en huishoudens en dat Nederland niet in staat zou zijn om de energievoorziening weer zélf te gaan organiseren. Nu zullen binnenkort miljarden euro’s richting de energieleveranciers gaan zonder dat wij daar zeggenschap over hebben.

Op 10 november a.s. zal er in de Tweede Kamer een debat worden gevoerd over het zogenaamde energieplafond. Waarschijnlijk zullen de meeste politieke partijen blijven steken en het stellen van allerlei technische vragen. De SP zal vooral de fundamentele discussie willen aangaan om erachter te komen hoe wij grip gaan krijgen op de besteding van de toegezegde miljarden.

Lange tijd was alleen de SP voor nationalisering van de nutsbedrijven. Maar we zien dat nu meer en meer mensen ervan overtuigd zijn dat dit het beste is om controle te houden over de prijsontwikkeling en de transitie naar schone energie. Om nóg meer medestanders te krijgen voor ons standpunt gaan we ook in de regio Amstelveen/Amstelland actie voeren onder het motto Nationaliseer onze energie. De volkspetitie kan digitaal ondertekend worden op sp.nl/volkspetitie.

Foto: SP