SP-vrouwen op de markt op Internationale Vrouwendag

6 maart 2022

SP-vrouwen op de markt op Internationale Vrouwendag

Foto: SP

Op dinsdag 8 maart a.s. is het weer Internationale Vrouwendag. Deze dag valt dit keer in een periode dat alle politieke partijen druk bezig zijn met hun verkiezingscampagne. Zo ook de SP. Maar daar waar andere partijen het kennelijk moeilijk hebben met het vinden van goede vrouwelijke kandidaten voor de gemeenteraad heeft de SP enkele échte ‘powervrouwen’ die graag het SP-geluid willen laten horen in de raad. U kunt hen aanstaande dinsdag 8 maart ontmoeten op de biologische markt van Amstelveen.

De SP is er trots op dat in de bovenste regionen van de kandidatenlijst drie vrouwen staan die hun sporen dubbel en dwars hebben verdiend: Nora Fakirni, Wil Roode en Sahra Awad. Wil Roode heeft de afgelopen raadsperiode als burgerraadslid de SP vertegenwoordigd in de commissie Burgers en Samenleving. Maar verreweg de meeste mensen kennen haar vanwege haar vrijwilligersactiviteiten bij de Voedselbank en de SP-Hulpdienst. Zij zet zich al jaren in voor mensen die moeite hebben om rond te komen en helpt hen de weg te wijzen binnen het oerwoud van wetten en regeltjes van overheden.

Bij de SP-Hulpdienst heeft Sahra Awad inmiddels ook haar sporen verdiend. Zij is inmiddels hét aanspreekpunt geworden voor de Eritrese en Ethiopische gemeenschap in Amstelveen. Hoewel zij zelf van Somalische afkomst is weten vluchtelingen uit deze landen haar te vinden met hun vragen en problemen. Met niet-aflatende energie helpt zij deze vluchtelingen als cliëntondersteuner en ziet zij er bijvoorbeeld op toe dat er een tolk beschikbaar is voor mensen die de Nederlandse taal nog onvoldoende machtig zijn.

Nora Fakirni is de vrouw die nummer twee op de kandidatenlijst staat. Zij is iemand die als geen ander weet hoe het is om als alleenstaande moeder overeind te blijven. Strijdbaar als zij is heeft zij het initiatief genomen om haar buurt rondom de Eleanor Rooseveltlaan veiliger te maken voor de kinderen. Ook de actie voor een speeltuin in de buurt heeft de nodige aandacht getrokken binnen de gemeente. Dankzij haar inspanningen wordt de E. Rooseveltlaan nu ook veiliger gemaakt en staat er met regelmaat een Buitenspeelbus voor de kinderen in de buurt.

De SP is niet alleen trots op deze vrouwen, maar ook op de gehele kandidatenlijst. Deze is wellicht de meest diverse lijst van alle politieke partijen. Er staan maar liefst negen vrouwen op de kandidatenlijst. Bovendien zijn de kandidaten afkomstig uit vier verschillende werelddelen!