WOONCAMPAGNE IN E. ROOSEVELTLAAN

14 juli 2021

WOONCAMPAGNE IN E. ROOSEVELTLAAN

Foto: SP

Op dinsdagavond 13 juli is de SP met een groepje actieve leden weer langs de deuren geweest om te praten met mensen over hun woonsituatie. De woningen aan de E. Rooseveltlaan hebben volgens de bewoners 20 jaar geleden voor de laatste keer een grote onderhoudsbeurt gehad. Er zijn toen onder andere dubbele ramen geplaatst.

De mensen die wij spraken vinden dat met name de buitenkant van de flats hoognodig aan een schilderbeurt toe zijn. En op de daken zijn spontaan bomen gaan groeien. De vraag is of dit wordt bedoeld met vergroening van de daken, aangezien het geen bewuste aanplant is en het onduidelijk is of dit schadelijk is.

Omdat het vakantietijd is waren veel mensen niet thuis. We hebben vooral met oudere bewoners gesproken die al vele jaren woonachtig zijn in de E. Rooseveltlaan. Een van de bewoners wist te vertellen dat er in het begin vooral veel Fokker-personeel woonde. Een mevrouw vertelde dat ze er al 57 jaar woont. De laatste jaren alleen, omdat haar man is overleden. Het had voor haar fijn geweest als er een lift was, want het trappenlopen gaat steeds lastiger. Ze heeft zich daarom opgegeven voor een aanleunwoning van Nieuw Vredeveld. Waarschijnlijk moet zij nog wel enkele jaren wachten tot daar iets vrij komt, want de woningen zijn zeer geliefd onder de oudere Amstelveners.

We hebben ook nog gesproken met de vader van een jong gezinnetje. Hij herkende ons meteen van de speeltuinactie. Deze jonge vader was duidelijk zijn vertrouwen in de overheid kwijt. Toen wij hem vertelden dat we in heel Nederland bezig zijn met het grootste zwartboek over de wooncrisis zei hij dat het toch allemaal zinloos is. Ondanks dat wilde hij toch wel even met ons praten. Zijn vriendin en dochtertje wonen officieel op het adres waar wij hem aantroffen. Een jongerenwoning waar je niet met een gezin kunt wonen. Het stel is naarstig op zoek naar een woning waar zij als gezin kunnen leven. Maar iets betaalbaars is niet te vinden. Zelfs niet als je zoekt in de vrije sector, want ook die woningen doen huurprijzen van rond de €1000,-. per maand.

Het waren weer interessante gesprekken. Op de foto’s zien we de dame die te zijner tijd naar Nieuw Vredeveld gaat verhuizen, bomen die op het dak groeien en de actieve SP-ers.