SP voert campagne bij Dirk

27 februari 2021

SP voert campagne bij Dirk

Foto: Marco Lucas

Corona of geen corona, campagne voeren gaat altijd door. Het 'coronaprobleem' is in theorie groter dan in de praktijk. Ook nu delen we de welbekende SP-sponsjes uit. En ook nu worden ze weer met hetzelfde enthousiasme aangenomen. Althans, bij een deel van het publiek dat zijn of haar boodschappen doet bij Dirk van den Broek.

'Mag ik u een flyer aanbieden van de SP?" Zonder aanziens des persoon krijgt men een schuursponsje met daaronder een folder aangereikt. Een hele grote groep vindt het leuk om iets te krijgen. Mensen zijn gek op gadgets. Maakt niet uit wat het is. "Namens de SP." Sommigen glimlachen als ze zien wat zij in hen handen gedrukt krijgen. "Ik hou helemaal niet van schoonmaken" klinkt het vaak opgewekt. "Maar dit is voor de grote schoonmaak van Nederland, mevrouw." Soms in verwarring, soms enigszins geërgerd vervolgt men al of niet met sponsje zijn weg. "Gooi maar in mijn tas." zegt een man terwijl hij zijn been over z'n fietszadel zwaait. Het is allemaal nét of het geen enkele indruk maakt. Maar schijn bedriegt. Sommigen komen met een priemende de blik de supermarkt weer uit; je waagt het niet hè? Mij heb je al gehad. De andere hoopt stiekem dat hij of zij er voor de tweede keer één krijgt aangeboden en blijft hangen voor een praatje. "Ik stem toch wel op jullie." en er volgt een heel leuk gesprek. Vooral de gesprekken die niet over politiek gaan zijn vaak zo boeiend en oppervlakkig tegelijk. Maar nooit vervelend. Ieder mens heeft een verhaal. En ieder verhaal is het begin van een inkijkje bij iemand dat anders verborgen had gebleven. Ook goed.

Campagne voeren is niet alleen zenden. Campagne voeren is ook je oor te luisteren leggen. Zo jammer eigenlijk voor iedereen dat we dat alleen maar die paar weken voor de verkiezingen doen. We spreken elkaar.