Een week SP Hulpdienst – groot en klein leed

18 oktober 2020

Een week SP Hulpdienst – groot en klein leed

Je maakt wat mee bij de SP Hulpdienst. Gelukkig weten steeds meer mensen ons te vinden en dat maakt ook dat we het heel druk hebben gekregen. En om u mee te laten kijken wat we zo allemaal doen heb ik maar eens opgeschreven wat ons de afgelopen week heeft beziggehouden.

Een blik in de email van de SP Hulpdienst maakt dat we goed weten wat er allemaal deze week passeerde, en lees een nieuwe melding van een meneer die ons deelgenoot maakt van zijn ongenoegen over de belastingdienst van Amstelveen. Het steekt hem en dat is volkomen terecht vinden wij, dat het belachelijk is dat hij eerst vijf telefoontjes moet plegen voordat hij antwoord krijgt of de gemeente zijn aanvraag voor kwijtschelding heeft ontvangen, maar meneer kan het toch opnieuw insturen?

Dan krijgt hij van zijn aanvraag op 5 mei 2020 op 20 september antwoord dat zijn verzoek binnen is. Maar er staat wel in de brief of meneer wel binnen 14 dagen wil reageren want er ontbreken wat stukken. Zijn die  vermist geraakt?

Dan hebben we de afgelopen drie weken een man bijgestaan die nu al drie jaar niet meer staat ingeschreven in de gemeente Amstelveen maar er toch al meer dan 50 jaar woont. De man huurt een kamer omdat de bank de woning heeft verkocht na failliet te zijn gegaan. De man van 63 is een spookburger geworden en het lukt hem niet om een briefadres te krijgen. De man moet van de gemeente zich maar inschrijven op het adres waar hij een kamer huurt. Maar als hij dat doet zet de verhuurder hem direct op straat. Het Sociaal team waar we de man aanmelden blijkt van onze melding de man bij te staan er een terugbelverzoek van te hebben gemaakt. Drie weken later heeft het Sociaal team tot heden al 1 keer met de man gesproken, belafspraken worden niet meer nagekomen. Afgelopen week hebben we de man zelf bijgestaan met het aanvragen van bijstand, een briefadres en een aanvraag voor een woonurgentie. We blijven de man bijstaan.

Zaterdag kreeg ik een telefoontje van een man op leeftijd die onder bewind staat maar al een maand geen leefgeld krijgt. Wat blijkt, de klantmanager heeft meneer opgeroepen dat hij moet gaan werken en dat ze daarom zijn uitkering hebben stopgezet. Maar meneer kan niet lezen en schrijven en de brief is afgelopen week doorgestuurd naar zijn woning door de bewindvoerder. We hebben meneer aangemeld bij de Voedselbank en maandag ga ik op huisbezoek. Als je 62 bent dan zullen de banen voor het opscheppen liggen in Coronatijd, zal zijn klantmanager gedacht hebben. We gaan maar beginnen met het opvragen van zijn dossier bij de gemeente en wat telefoontjes plegen.

Afgelopen vrijdag de 16e heb ik een middag in Aalsmeer doorgebracht waar een gezin sinds 3 oktober jl. in de kou zat vanwege een lekkage in de meterkast. Dit voor het derde jaar achter elkaar. En dat met vier kinderen en een moeder met een aandoening waardoor haar gewrichten waren opgezwollen door de kou. Die middag heb ik meerdere mails en telefoontjes gepleegd en aan het einde van de middag zat het gezin op kosten van Eigen Haard in een hotel. Wel een beetje zuinig dat ze voor de maaltijden drie keer heen en weer moesten rijden. We blijven de zaak volgen om te kijken of er compensatie komt voor de tropische vissen die het niet hebben overleefd, het woongenot wat er niet meer was en de inhoud van de vriezer weggegooid kon worden.

Waren dit de zaken van afgelopen week? Nee, zeker niet, we hebben nog twee vrouwen bijgestaan. Eén waarvan de ondersteuner van de vrouw geweigerd werd om de vrouw te ondersteunen naar het Werkplein. En een andere vrouw waarvan haar uitkering was stopgezet wat we hebben kunnen terugdraaien. En er lopen nog wat zaken waar we al langere tijd mee bezig zijn. Dus druk? Ja! Helpt het? Ja !

Heeft u ondersteuning nodig? Mail naar hulpdienstamstelveen@sp.nl