SP voert actie bij Eigen Haard

25 juni 2020

SP voert actie bij Eigen Haard

Foto: Willem Vogtschmidt

Afgelopen woensdag 24 juni jl. was er een actiebijeenkomst tegen de huurverhoging bij Wooncorporatie Eigen Haard.

Om 15.00 uur was de pui van het pand van de verhuurreus volgehangen met de leuze "Stop de huurverhoging" en schrijnende quotes als "Maximale huurverhoging van 6,6% terughoudend?" en "Biologieles in de slaapkamer" of "Verbeter per direct de dienstverlening en communicatie".

Bestuursvoorzitter van Eigen Haard, Bert Halm kwam naar buiten om met de aanwezige actievoerders in gesprek te gaan. Eerlijk is eerlijk, hij nam daar uitgebreid de tijd voor en aan begrip voor onze eisen c.q. zorgen ontbrak het niet. De heer Halm legde uit dat hij met duivelse dilemma's moet stoeien. Ook hij vindt dat mensen betaalbaar moeten kunnen wonen. Maar, zo legt hij uit, Eigen Haard moet ook inkomsten hebben om nieuwe en goede en/of betaalbare woningen te bouwen. Woningbouwcorporaties worden met de verhuurderheffing opgezadeld door de overheid. Dat is een 'onding' waar hij als corporatie geen invloed op heeft. "Dat is een politieke keuze van de overheid waar wij veel last van hebben als het om het bouwen van nieuwe woningen gaat." aldus de bestuursvoorzitter.

Foto: Marco Lucas
Halm zei dat hij vaak met de overheid om de tafel zit en verzekerde de toehoorders dat hij alles doet om de belangen van alle huurders te behartigen. Maar het tekort aan betaalbare woningen heerst niet alleen in het goedkopere segment. Ook in de middensegment is de vraag naar woningen enorm. Het is een balanceeract om de juiste beslissing te nemen die voor zoveel mogelijk mensen gunstig is. Iets wat voor ieder probleem in de maatschappij geldt.

Op de vraag of hij namens Eigen Haard de petitie "Ja, ik sta achter mijn huurders en stop de huurverhoging" wilde tekenen antwoordde hij 'nee'. Het bevriezen van de huren vond hij uiteindelijk niet de beste oplossing om de huurders tegemoet te komen. Halm wilde wel samen optrekken richting de regering om de verhuurdersheffing van tafel te krijgen. Als wij daarin actie gaan voeren (en dat gaan we doen) zullen we hem zeker aan deze woorden houden, en mag hij bewijzen dat het geen loze belofte is.

Wordt vervolgd.

Foto: Marco Lucas