Regioconferentie Enkhuizen

6 oktober 2019

Regioconferentie Enkhuizen

Foto: Nazir Hoesseini

Op 5 oktober jl. is er een delegatie namens Amstelveen naar de regio conferentie in Enkhuizen geweest. Vrijwel alle afdelingen uit de regio's Noord-Holland Noord en Noord-Holland Zuid waren vertegenwoordigd. Uit de afdeling Haarlem waren er 11 afgevaardigden(!) dat is begrijpelijk, want hun voorzitter Ane Feite Bloem was kandidaat voor de functie van regiovertegenwoordiger. Hij is op de conferentie door de meerderheid van de aanwezigen gekozen en zal het stokje van Meta Meijer overnemen.

Het belangrijkste onderwerp op de agenda was natuurlijk het congresstuk Samen Verder. Patrick heeft namens Amstelveen enkele punten naar voren gebracht. Hij merkte op dat het belangrijk is om te onderkennen dat de kwetsbaren in de samenleving nu vooral alleenstaande ouders en mensen met een migratie achtergrond zijn. Ook de democratisering van bedrijven kan wat ons betreft een belangrijk speerpunt zijn. Op de conferentie, die prima werd geleid door Peter Quint, werd meerdere malen benadrukt dat het congres van 14 december vooral gaat over organisatorische verbeteringen. Volgend jaar komt er een congres over de inhoudelijke koers die de SP wil varen en de beoogde actualisering van het beginsel-programma Heel de Mens.

Foto: Nazir Hoesseini
Opmerkelijk is dat veel afdelingen graag zien dat de SP wat meer over de grenzen kijkt. Er moet sprake zijn van een internationale solidariteit. Oud-partijsecretaris Hans van Heijningen ziet graag dat er een Internationaal Secretariaat komt dat voeling houdt met geestverwanten in andere (Europese) landen. Meer internationale samenwerking zou daaruit voort kunnen komen. Ook war betreft de PR zijn de afdelingen het er over eens dat die beter kan. We moeten onze positieve boodschap goed gaan presenteren. Het Nationaal Zorgfonds is een goed voorbeeld hoe je mensen aan je kunt binden. Maar het moet dan ook een goede follow-up hebben.

Het was al met al een hele constructieve middag waar iedereen de tijd had om zijn zegje te doen. Alle opmerkingen die op de regioconferentie zijn gemaakt, alsmede de input die via de afdelingsverslagen van de ALV's zijn binnen gekomen worden door de congrescommissie meegenomen en verwerkt. In november krijgen we het gewijzigde congresstuk. Op 18 november is er in Amstelveen weer een ALV, waar de leden amendementen kunnen indienen.