Debatavond over toekomst Amstelland druk bezocht

3 maart 2019

Debatavond over toekomst Amstelland druk bezocht

Foto: SP

Op woensdagavond 27 februari was er een debatavond in Amsterdam. Deze werd georganiseerd door de Stichting Beschermers Amstelland. Amstelland is nu nog de ‘groene long’ van Amsterdam, maar als we niet oppassen wordt die groene long langzaam maar zeker opgeofferd aan de omliggende gemeenten, die op zoek zijn naar plekken om nieuwe woningen te kunnen bouwen.

De debatavond was heel goed bezocht. Het publiek bestond voornamelijk uit organisaties die zich inzetten voor natuurbehoud, zoals Vogelbescherming Nederland, Natuurmonumenten en IVN. Het debat werd gevoerd door politici van verschillende politieke partijen. Uit Amstelveen en Ouder-Amstel waren er wethouders, maar de meeste debaters waren statenleden. Namens de SP voerde statenlid Anna de Groot het woord. Ook de leden van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht waren er om met elkaar de degens te kruisen.

De avond werd strak geleid door Andrea van Pol, die velen van ons kennen van het radioprogramma Vroege Vogels. Zo op het eerste gehoor was iedereen het er over eens dat er goed voor het Amstelland gezorgd moet worden, maar de goede luisteraar kon horen dat er toch wel verschillen zijn tussen de politieke partijen. Zo is woningbouw aan de randen van het Amstelland voor de VVD wel bespreekbaar. En wil de Partij voor de Dieren wel groene graslanden, maar dan zónder koeien er op. De SP heeft het standpunt naar voren gebracht dat wij vóór behoud van het groene Amstelland zijn en de bescherming van de daar broedende weidevogels. Gelukkig is het wat dat betreft in Amstelland nog niet zo erg gesteld als in andere delen van Noord-Holland.

Ook de boeren kwamen aan het woord. Zij willen best verduurzamen, maar daar moet dan wel een financiële tegemoetkoming tegenover staan. Wie meer wil weten over hoe de groene long Amstelland het beste kan worden behouden kan het manifest lezen dat door de natuurorganisaties is opgesteld. Ga hiervoor naar de website van de Beschermers Amstelland:

Op de foto’s een impressie van de avond.

Foto: SP