Geslaagde discussieavond over verdringing op de arbeidsmarkt

24 juni 2017

Geslaagde discussieavond over verdringing op de arbeidsmarkt

Foto: Nazir Paya Husseini

Afgelopen donderdag 22 juni jl. hield de SP een open avond om te discussiëren over verdringing op de arbeidsmarkt. Hoewel alle politieke partijen uitgenodigd waren lieten zij het allen afweten. Ook bij de gemeente, die hier direct op kan sturen, heeft niemand de moeite genomen om aanwezig te zijn.

Volgens de economische theorie vindt verdringing op de arbeidsmarkt plaats in tijden van conjuncturele neergang. Simpelweg doordat de  werkgever meer keus heeft ten aanzien van het aantal werkzoekenden. Echter, zelfs nu de economie aantrekt worden door deregulering van de arbeidsmarkt - die al decennia lang als een neoliberaal geschenk de economie verschraalt - steeds meer mensen van deze verdringing de dupe.

Wet verdringingstoets

De eisen voor een functie worden scherper daar werkgevers meer keus hebben, met als gevolg dat veel werkzoekenden onder hun niveau een baan accepteren.

De Wet Verdringingstoets is een initiatiefwet van SP-kamerlid Sadet Karabulut. De wet beoogt mensen met een bijstandsuitkering meer kansen te bieden op een echte, betaalde baan en werknemers in loondienst en zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers) te beschermen tegen oneerlijke concurrentie door de inzet van onbetaalde krachten. 21 februari 2017 is deze wet door de Tweede Kamer aangenomen en ligt nu voor aan de Eerste Kamer.

Te gast was Dejo Overdijk. Zij ziet de verdringing van betaald werk toenemen in haar dagelijks werk als bestuurder bij de FNV. Deze zorgelijke ontwikkeling, waar werkgevers hun vingers bij aflikken, neemt alleen maar toe. Zelfs nu de economie weer in de lift zit. Hoofdoorzaak is dat mensen die een bijstandsuitkering ontvangen verplicht worden een tegenprestatie te leveren. De verdringing vindt inmiddels plaats onder zowel laag- als hoogopgeleiden. Liever gratis arbeid leveren dan een gat in je cv, is de gedachte bij veel werkzoekenden.

"Belangrijk is dat je als vrijwilliger scherp kunt bepalen wat vrijwilligerswerk is en wat niet" aldus Frank Bikker, een gepensioneerd onderwijzer die nieuwe Nederlanders helpt als taalmaatje om zo hun functioneren in de maatschappij te bevorderen. Het is belangrijk werk dat onbetaalbaar is. Wat hem betreft een prima criterium. Koffie schenken in een bejaardenhuis ? Ook prima. Zinvol werk dat het welzijn van kwetsbaren bevordert. Maar hij voegt daaraan toe: geen maaltijden uitserveren of mensen helpen met wassen of naar bed brengen. Dan ga je een grens over. Dat is regulier werk dat gewoon fatsoenlijk betaald moet worden. Immers, zulk werk is direct de bijl aan de wortel van betaald werk in de zorg, waar veel mensen een boterham mee  moeten verdienen. Niet doen dus.

Dat niet iedereen dat onderscheid kan maken is geen probleem, zegt Frans Huissen, directeur van de Vrijwilligerscentrale in Amstelveen. "Wij zijn ervoor om dat onderscheid in de gaten te houden en in te grijpen waar dat misloopt." Toch was niet iedereen daar gerust op en ook de SP zal zich tegen misstanden inzetten. Dat niet iedereen zo blij met al die vrijwilligers is bleek uit de reactie van Marco Lucas. Hij waarschuwt vooral voor het angstbeeld dat je ontslagen bent als bijvoorbeeld medewerker van een bibliotheek en dat je vervolgens geholpen wordt in 'jouw' bibliotheek door een vrijwilliger die feitelijk gewoon jouw werk doet. "Ik zou me zomaar voor kunnen stellen hoe diegene zich op dat moment voelt."

Opmerkelijk was ook de opmerking dat zelfs commerciële bedrijven zoals HelloFresh, Hema of De Tuinen ge- of misbruik maken van vrijwilligers, omdat zij zo snel mogelijk moeten integreren en de taal leren. Scherp opgemerkt door één van de aanwezigen was dat je tijdens het vakkenvullen niet echt veel te praten hebt. Helemaal toen duidelijk werd dat dit ook nog eens 's avonds plaatsvindt, als de winkel is gesloten. Er werd dus toch nog even gelachen tijdens deze bijeenkomst die een serieus en groeiend probleem op de agenda wil houden.