Amstelveen loopt mee tegen CETA

25 oktober 2016

Amstelveen loopt mee tegen CETA

Foto: Marco Lucas

Zaterdag 22 oktober jl. heeft ook onze afdeling zich laten zien op het Museumplein. Geen makkelijk klusje, een paard van Troje voor de poorten van de hel weg slepen. Maar het zal niet voor het eerst zijn dat het onmogelijke mogelijk wordt.

Foto: Marco Lucas

Op initiatief van o.a. Greenpeace, Milieudefensie en de FNV is deze manifestatie tot stand gekomen. Zoals gewoonlijk zijn het weer de mooie verhalen die in de media over de handelsverdragen domineren. De grote multinationals, lobbyclubs en andere onzichtbare krachten laten dit verdrag niet zomaar uit hun vingers glippen. Tegengas is dus geboden. En een krachtige demonstratie kan niemand ons afpakken. Verandering van grote processen begint van onderop. Doorgaan, ook al voelt het alsof je tegen de bierkaai vecht. Uiteindelijk komt verandering in gang. De lange adem, dat is waar de SP het van moet hebben en sterk in is.

En waarom is het belangrijk om hier tegen te zijn ? De verdragen zijn helaas veel meer dan alleen maar het opheffen van de importtarieven tussen Canada en de EU. Met het overboord zetten van de economische drempels worden ook essentiële maatregelen afgeschaft die de consument beschermen als wel het milieu. CETA wordt gepresenteerd als een heel mooi verhaal. Maar vertel dan wel het héle verhaal !